https://orcid.org/0000-0002-5165-8545
Kierownik Katedry Teorii Sztuki w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego (od 2010)
O sobie:
Scroll down for English version
Habilitacja na Wydziale Historycznym UW (2013). Absolwentka University of Cambridge, Faculty of Architecture and History of Art (Doctor of Philosophy, 1999; Master of Philosophy, 1996), Central European University w Pradze (1994) oraz Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego (magisterium, 1992). Od 2001 roku zatrudniona w IHS UW.
Obszary zainteresowań badawczych: sztuka nowoczesna i współczesna (architektura i sztuka 1800–2000, historia sztuki polskiej po 1945 roku), historia i filozofia architektury, metodologia historii sztuki, historia wystaw sztuki i architektury.
Matti Suuronen, Futuro, 1968, Muzeum Architektury, Helsinki. Fot. G. Świtek
W latach 2014–2018 kierownik projektu badawczego Historia wystaw w Zachęcie – Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych w latach 1949–1970, realizowanego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W 2019 roku organizatorka międzynarodowego sympozjum Exhibition Histories: New Perspectives.
- od 2020 roku – członek Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk (kadencja 2020–2023)
- 2019 – juror konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim, Międzynarodowa Wystawa Architektury w Wenecji (także wcześniejsze edycje 2017, 2013)
- 2018–2020 – pełnomocnik dyrektora ds. naukowych w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, kierownik działu dokumentacji w Zachęcie, kurator (od 1999)
- od 2018 – członek zespołów eksperckich, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
- od 2017 – wykładowca na studiach podyplomowych Historia sztuki i współczesna kultura wizualna, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
- od 2016 – recenzent/członek komisji w siedmiu postępowaniach habilitacyjnych i w czterech przewodach doktorskich
- 2010–2015 – wiceprezes Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyki Artystycznej AICA
- od 2015 – członek rady programowej „Autoportretu. Pisma o dobrej przestrzeni”
- 2014–2018 – redaktor naczelna „Ikonotheki”, rocznika naukowego IHS UW
- 2014–2018 – koordynator obszarowy w zakresie nauk o sztuce (historia sztuki i muzykologia), Kolegium MISH UW
- 2006 – kurator wystawy Transfer, Pawilon Polonia, 10. Międzynarodowa Wystawa Architektury w Wenecji
- od 2006 – członek editorial and review collective: „Field. A Free Journal of Architecture”
- 2005–2009 – wykładowca Podyplomowych Muzealniczych Studiów Kuratorskich w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
dr hab. Gabriela Świtek
Chair of Art Theory in the Institute of Art History, University of Warsaw (since 2010)
Post-doctoral degree (habilitation) in the Department of History, University of Warsaw (2013). She is a graduate of the University of Cambridge, Faculty of Architecture and History of Art (Doctor of Philosophy, 1999; Master of Philosophy, 1996), The Central European University in Prague (1994) and the Institute of Art History, University of Warsaw (MA, 1992). Since 2001, she is employed in the IAH UW.
Research interests: modern and contemporary art (architecture and art 1800–2000, history of Polish art since 1945), history and philosophy of architecture, methodology of art history, exhibition history of art and architecture.
In the years 2014–2018 – convenor of the research project The History of Exhibitions in Zachęta – Central Bureau of Art Exhibitions, 1949–1970 financed by the National Programme for the Development of Humanities (Ministry of Science and Higher Education). In 2019 she organized an international symposium Exhibition Histories: New Perspectives.
- Since 2020 – member of the Committee of Art Sciences, Polish Academy of Sciences (term of office 2020–2023)
- 2019 – juror for the competition for an exhibition project in the Pavilion Polonia, International Exhibition of Architecture in Venice (previous editions: 2017, 2013)
- 2018–2020 – director’s plenipotentiary for scientific affairs in the Zachęta – National Gallery of Art in Warsaw, head of the Documentation Department, curator (since 1999)
- Since 2018 – member of expert teams, Ministry of Science and Higher Education
- Since 2017 – lecturer at the Postgraduate Studies, History of Art and Contemporary Visual Culture, Institute of Art, Polish Academy of Sciences
- Since 2016 – reviewer/member of committees in seven habilitation procedures and in four PhD procedures
- Since 2015 – vice-president of the Polish Sections of the International Association of Art Critics AICA
- Since 2015 – member of the Programme Committee journal „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni”
- 2014–2018 – editor-in-chief of „Ikonotheka”, journal of the IAH UW
- 2014–2018 – coordinator (art sciences: art history and musicology), Inter-area Individual Humanistic and Social Studies, University of Warsaw
- 2006 – curator of the exhibition Transfer, Pavilion Polonia, 10th International Exhibition of Architecture in Venice
- Since 2006 – member of the editorial and review collective: „Field. A Free Journal of Architecture”
- 2005–2007 – lecturer at the Postgraduate Museum and Curatorial Studies, Institute of Art History, Jagiellonian University, Cracow.
Stypendia i pobyty badawcze (wybór) / Fellowships and research awards (selection):
- Visiting Research Fellow, The Institute for Advanced Studies in the Humanities, The University of Edinburgh (2010)
- Fundacja z Brzezia Lanckorońskich, Londyn (2010)
- Senior Fulbright Scholarship, The Ohio State University, Columbus OH, USA (2006–2007)
- The Society of Architectural Historians Senior Annual Meeting Fellowship, Savannah, USA (2006)
- Organizatorka wykładów w IHS UW w ramach programu Fulbright Senior Specialist (2003)
- From Art History to Visual Culture: Studying the Visual after the Cultural Turn, The Central European University, Budapeszt (2002)
- The Civic Education Project Fellowship, Open Society Institute, New Haven/Budapest (2000–2002)
- Cambridge Overseas Trust, Overseas Student Research Scheme Award, UK (1994–1998).
Udział w międzynarodowych konferencjach i sympozjach, wykłady (wybór) / International conferences and symposia, invited lectures (selection):
- Universality of Polish Art – An Illusion?, 13th Congress of Polish Student Societies in the UK, University of Cambridge, Cambridge, invited speaker (2020)
- Socialist Exhibition Histories, Confrontations: Sessions in East European Art History (Post-socialist Art Centre, University College London), Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, wykład, invited speaker (2020)
- Kulturtransfer und auswärtige Kulturpolitik. Akteure und Faktoren polnisch-deutscher Beziehungen 1949–1990; Nymphenburger Schloss, Zentralinstitut für Kunstgeschichte München, Deutsches Polen-Institut Darmstadt, Uniwersytet Adama Mickiewicza, Monachium, invited speaker (2018)
- 8th International Conference Actual Problems of Theory and History of Art, Lomonosow Moscow State University, Saint Petersburg State University, State Tretyakov Gallery, Moskwa, invited speaker (2018)
- Surplus of Memory, Centre for Urban Studies, Narodowy Uniwersytet Akademia Kijowsko-Mohylańska, Kijów, wykład, invited speaker (2018)
- Architecture and the Conquest of Space, IZONE Creative Space, Kijów, wykład, invited speaker (2018)
- Verflechtung und Abgrenzung. Deutsch-polnische Perspectiven in der Kunstgeschichte seit 1945 / Powiązania i rozbieżności. Niemiecko-polskie perspektywy badawcze w historii sztuki po roku 1945, Deutsches Historisches Institut Warschau (2017)
- Transit Point: Mitteleuropa, Trans-Medial: Art and Architecture, Yale School of Architecture, Yale University, New Haven, invited speaker (2016)
- Radiations. European Art and its Debates during the Cold War, 1944–1955, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madryt, invited speaker (2015)
- 19th International Congress of Aesthetics, Kraków (2013)
- Gender Check – Narratives and Exhibition Practices, MUMOK, ERSTE Stiftung, Wiedeń (2010)
- Architecture and Phenomenology 2, Seika Kyoto University, Kioto (2009)
- Expertise: Media Specificity and Interdisciplinarity, The Yolanda and David Katz Faculty of the Arts, Tel Aviv University (2009)
- Architecture and Phenomenology, Technion I.I.T. – Israel Institute of Technology, Faculty of Architecture and Town Planning, Haifa (2007)
- 59th Annual Meeting of The Society of Architectural Historians, Savannah, Georgia, USA (2006)
- CEI Conference, Continental Breakfast Project, Wenecja (2005)
- Philosophy of Architecture/Architecture of Philosophy, Congress Centre for Cultural Analysis, Theory and History, University of Leeds / Bradford (2004).
Publikacje / Publications:
Monografie / Books as author:
- Gry sztuki z architekturą. Nowoczesne powinowactwa i współczesne integracje (seria: Monografie FNP), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
- Aporie architektury, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2012.
- Writing on Fragments: Philosophy, Architecture, and the Horizons of Modernity, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
- [w przygotowaniu] Grunt i horyzont. Interpretacje nowoczesnej architektury i sztuki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020.
Tomy pod redakcją naukową / Books as editor:
Inicjatorka i redaktorka naukowa recenzowanej serii Archiwum Zachęty poświęconej historii wystaw. W latach 2014–2019 ukazały się tomy:
- Joanna Stacewicz-Podlipska, Przed i po „Wielkim Jutrze”. Zachęta i wystawy scenografii, seria: Archiwum Zachęty, red. naukowa G. Świtek, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2019.
- Weronika Kobylińska-Bunsch, Ogólnopolskie Wystawy Fotografiki w Zachęcie, 1952–1962, seria: Archiwum Zachęty, red. naukowa G. Świtek, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2018.
- Iwona Luba, Awangarda w CBWA. Wystawy Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego, Henryka Stażewskiego, Marii Ewy Łunkiewicz-Rogoyskiej w latach 1956–1969, seria: Archiwum Zachęty, red. naukowa G. Świtek, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2017.
- Marek Czapelski, Architektura polskiego socrealizmu w Zachęcie. Pierwszy Ogólnopolski Pokaz Projektów Architektury (1951) i Pierwsza Powszechna Wystawa Architektury Polski Ludowej (1953), seria: Archiwum Zachęty, red. naukowa G. Świtek, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2016.
- Karolina Zychowicz, Paryska lewica w stalinowskiej Warszawie. Wystawa współczesnej plastyki francuskiej w CBWA w 1952 roku, seria: Archiwum Zachęty, red. naukowa G. Świtek, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014.
Inne tomy pod redakcją:
- „Ikonotheka” 2018, t. 28, numer tematyczny: architektura nowoczesna i współczesna.
- „Ikonotheka” 2016, t. 26, numer tematyczny: historia wystaw.
- Awangarda w bloku / Avant-garde in the Bloc. Wybrane aspekty twórczości oraz studio Henryka Stażewskiego (1894–1988) i Edwarda Krasińskiego (1925–2004), Fundacja Galerii Foksal, Warszawa 2009.
- Transfer. Jarosław Kozakiewicz, red. G. Świtek, Pawilon Polonia, 10. Międzynarodowa Wystawa Architektury, Wenecja, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2006.
- Zachęta 1860–2000, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2003.
Artykuły w tomach pod redakcją i czasopismach (wybór) / Articles in edited volumes and journals (selection):
- From Historic Inventory to Contemporary Display: The Collections of the Zachęta – National Gallery of Art in Warsaw, „Actual Problems of Theory and History of Art”, Collection of Articles, vol. 10, ed. A. V. Zakharova, S. V. Maltseva, E. Iu. Stanyukovich-Denisova, St. Petersburg University Press, St. Petersburg 2020, s. 735–745.
- “Like Fidel at a Rally in Havana”. Warsaw’s Exhibition of Cuban Painting with a Global Political Crisis in the Background (1962) / „Jak Fidel na wiecu w Hawanie”. Warszawska wystawa malarstwa kubańskiego z globalnym kryzysem politycznym w tle (1962), „Miejsce. Studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku” 2019, nr 5.
- Atmosfery jako wzorce architektury, w: Znaczenia architektury / architektura znaczeń, red. M. Omilanowska, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2019, s. 73–93 (przypisy s. 162–166).
- „Długie trwanie” sztuki radzieckiej w PRL, w: Kultura miejsca. Studia ofiarowane Profesorowi Wojciechowi Włodarczykowi, red. W. Baraniewski, P. Słodkowski, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2019, s. 226–237.
- Czy artysta potrzebuje kuratora? Przyczynek do historii kuratorstwa na przykładzie Centralnego Biura Wystaw Artystycznych w latach 60. XX wieku, w: Artysta/kurator, red. M. Poprzęcka, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2019, s. 75–96.
- Przedmowa, w: Joanna Stacewicz-Podlipska, Przed i po „Wielkim Jutrze”. Zachęta i wystawy scenografii, seria: Archiwum Zachęty, red. G. Świtek, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2019, s. 4–7.
- Ekspozycje. Koszalińskie plenery 1963–1968 w Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych, „Sztuka i Dokumentacja” 2018, nr 18, s. 75–92.
- Heartfield im Zentralbüro für Kunstausstellungen (Centralne Biuro Wystaw Artystycznych) in Warschau (1964), in: Verflechtung und Abgrenzung. Polnisch-deutsche Perspektiven in der Kunstgeschichte seit 1945, hg. v. Regina Wenninger und Annika Wienert, kunsttexte.de/ostblick, Nr. 4, 2018, kunsttexte.de/ostblick.
- Architektura i muzyka. Stimmung przestrzeni, w: Mit jedności sztuk czy prawda wyobraźni? Architektura, muzyka i sztuki plastyczne jako sztuki siostrzane, red. R. Kasperowicz, A. Skrabek, Galeria Labirynt, Lublin 2018, s. 65–76.
- Pole sił wizualnych w przestrzeni architektury. Uwagi o Dynamice formy architektonicznej Rudolfa Arnheima, w: Obrazy mocne – obrazy słabe. Studia z teorii i historii badań nad sztuką, red. Ł. Kiepuszewski, S. Czekalski, M. Bryl, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 2018, s. 155–171.
- „Bezczas” Moore’a i czas wystawy, w: Seminarium Dłużewskie 2015. Czasowość w polskiej sztuce i historii sztuki po 1945 roku, seria wydawnicza: Seminarium Dłużewskie, red. J. Banasiak, W. Baraniewski, L. Nader, J. Dąbrowski, P. Słodkowski, W. Włodarczyk, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2018, s. 42–65.
- Przedmowa, w: Weronika Kobylińska-Bunsch, Ogólnopolskie Wystawy Fotografiki w Zachęcie, 1952–1962, seria: Archiwum Zachęty, red. G. Świtek, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2018, s. 4–9.
- The Dispute over the First Exhibition / Spór o pierwszą wystawę, w: Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące / Gazing Pictures, red. A. Król, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków 2017, s. 9–17.
- Sztuka „peryferii” w centrum, w: Regiony wyobraźni. Peryferyjność w kulturze XIX i XX wieku, red. M. Lachowski, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2017, s. 127–152.
- Razem czy osobno? Architektura i historia sztuki, w: Sztuka przeciwko historii sztuki, red. M. Poprzęcka, seria: Studia z Metodologii Historii Sztuki, Warszawa 2017, s. 135–148.
- Przedmowa, w: Iwona Luba, Awangarda w CBWA. Wystawy Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego, Henryka Stażewskiego, Marii Ewy Łunkiewicz-Rogoyskiej w latach 1956–1969, seria: Archiwum Zachęty, G. Świtek, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2017, s. 4–12.
- Planowanie i higiena, „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni” (numer tematyczny: Planowanie) 2017, nr 1, s. 63–67.
- Dasein in a Space Station: The Conquest of Space and the Potentiality of Architecture, „Montreal Architectural Review” 2016, Vol. 3, s. 69–84.
- “Inni” w kanonie nowoczesności, w: Polska – kraj folkloru?, red. J. Kordjak, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2016, s. 171–181.
- “Others” in the Canon of Modernity, in: Poland – a Country of Folklore?, ed. J. Kordjak, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2016, s. 171–181.
- „ Gdzie stawiać formy?” Rzeźby Magdaleny Więcek wobec architektury, w: Magdalena Więcek. Działanie na oko, red. A. M. Leśniewska, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2016, s. 34–45.
- Przedmowa, w: Marek Czapelski, Architektura polskiego socrealizmu w Zachęcie, seria: Archiwum Zachęty, red. G. Świtek, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2016, s. 4–8.
- A Fragment in the City: The Behind the Iron Gate Housing Estate, w: Phenomenologies of the City: Studies in the History and Philosophy of Architecture, red. H. Steiner, M. Sternberg, Ashgate Studies in Architecture Series, London 2015, s. 225–241.
- Elements of Architecture According to Monika Sosnowska, w: Monika Sosnowska: Architectonisation, red. S. Cotter, Serralves Museu de Arte Contemporânea, Porto 2015, s. 22–33; 34–42.
- A Life Doubled / Żywot podwójny, w: Relations Disrelations / Związki rozwiązki. Joanna Malinowska, C. T. Jasper, red. M. Jachuła, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2015, s. 21–32.
- Architecture as Politics, „Serbian Architectural Journal” 2014, Vol. 6, No. 1, s. 63–74.
- Boullée, Wolter, Newton. Architektura i newtonianizm w dobie oświecenia, „Rocznik Historii Sztuki” 2014, T. XXXIX, s. 73–96.
- Małpiarnia malarza. Darwinizm w twórczości Gabriela von Maxa, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2014, Rok VII (XLIX), s. 311–321.
- Niesamowicie, czyli o efektach architektury, „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni” 2014, nr 4 (47), s. 10–15.
- Rhythms in Visual Arts: Modernist and Pythagorean Analogies in Krystian Burda’s The Road to Żelazowa Wola / Rytmy sztuk wizualnych. Modernistyczne i pitagorejskie analogie w Drodze do Żelazowej Woli Krystiana Burdy, w: Krystian Burda. Droga do Żelazowej Woli – studium czasoprzestrzeni / Krystian Burda. The Road to Żelazowa Wola – a Space-Time Study, red. S. Beglarian, M. Janicki, S. Szymaniak, M. Wojtkiewicz, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Fundacja Polskiej Kultury Nowoczesnej, Warszawa 2014, s. 43–54 (wersja angielska: s. 167–174).
- Spacesuits, Space Kitchens, Space Cities … / Kosmiczne skafandry, kosmiczne kuchnie, kosmiczne miasta …, w: Kosmos wzywa! Sztuka i nauka w długich latach sześćdziesiątych / Cosmos Calling! Art. and Science in the Long Sixties, red. J. Kordjak-Piotrowska, S. Welbel, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2014, s. 131–144 (wersja angielska: s. 145–155).
- Modernizm i globalizacja architektury. Przypadki stylu „międzynarodowego” i „korporacyjnego”, w: Historia sztuki wobec globalizacji. Studia z metodologii historii sztuki, red. M. Poprzęcka, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2013, s. 119–129.
- The Ground and The Horizon / Grunt i horyzont, w: Janicka & Wilczyk. Inne miasto / Other City, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2013, s. 7–26 (wersja polska: s. 7–26).
- A Simple Idea in Architecture: On the Principles of Projecting Prisons, w: Architecture and Justice: Judicial Meanings in the Public Realm, ed. J. Simon, N. Temple, R. Tobe, Ashgate Studies in Architecture Series, London 2012, s. 37–50.
- Micromegas, or Playing with Architecture in Polish Contemporary Art, w: The Power of Fantasy: Modern and Contemporary Art from Poland, eds. D. Crowley, Z. Machnicka, A. Szczerski, Prestel, Munich–London–New York 2011, s. 48–67.
- Darwin, darwinizm i kultura wizualna XIX wieku, „Teksty Drugie” 2011, nr 3 (129), s. 64–82.
- Architecture parlante: The Art of Speaking to the Eyes and the Philosophy of Language, „Ikonotheka” 2011, nr 23, s. 23–45.
- Non finito i fragment. Koncepcje nowoczesnej myśli o sztuce wobec współczesności, w: Zawsze fragment? Studia z historii kultury XX i XXI wieku, red. M. Kitowska-Łysiak, M. Lachowski, Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin 2011, s. 11–37.
- Zanurzeni w codzienności. Problem podmiotu w studiach nad życiem codziennym, w: Podmiot/podmiotowość. Artysta – historyk – krytyk, red. M. Poprzęcka, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2011, s. 179–198.
- Estetyka codzienności w przestrzeni kuchni, w: Konteksty sztuki. Konteksty estetyki, t. 1, Tradycje i perspektywy estetyki, red. K. Wilkoszewska, A. Zeidler-Janiszewska, Narodowe Centrum Kultury, Officyna Wydawnictwo, Łódź 2011, s. 209–220.
- Alina Ślesińska: Sculpture, Idea and Model, „The Journal of Architecture” 2010, vol. 15, nr 1, s. 39–52.
- Panofsky i współczesne perspektywy, „Kultura Współczesna” 2010, nr 1(63), s. 223–231.
- Architektura i aporie dotyku, w: Spektakle zmysłów, red. A. Wieczorkiewicz, M. Kostaszuk-Romanowska, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2010, s. 13–33.
- Zwrot przestrzenny? Historia sztuki i współczesne praktyki artystyczne, w: Historia sztuki dzisiaj, Materiały LVIII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 19–21.11.2009, red. J. Jarzewicz, J. Pazder, T. J. Żuchowski, Warszawa 2010, s. 135–148.
- „Pojechałem szukać obrazów. Symboliczne geografie artystycznych pielgrzymek, w: Podróże artystyczne. Artysta w podróży, red. R. Kasperowicz, J. Jaźwierski, M. Pastwa, Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin 2010, s. 283–305.
- Dział zwierząt, w: Kulturofilia jest legalna! Czas Kultury, red. M. Wasilewski, Stowarzyszenie Czasu Kultury, Poznań 2010, s. 228–241.
- „Triumf uczoności”. Posłanie Aby Warburga według Jana Białostockiego, w: Białostocki, Materiały z Seminarium Metodologicznego SHS, Nieborów 2008, red. M. Wróblewska, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2009, s. 99–111.
- Szeemann in Warsaw, Or, the Ethical Function of the Exhibition, w: 1968–1989. Political Upheaval and Artistic Change /Momenty zwrotne w polityce i sztuce, red. C. Bishop, M. Dziewańska, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2009, s. 131–148 (wersja polska: s. 401–418).
- Commentary, w: Warszawa: Projects for the Post-Socialist City / Projekty dla miasta postsocjalistycznego, red. M. Dorrian, The University of Edinburgh, Edinburgh 2009, s. 62–63.
- Nonkonformizm i anarchitektura, w: Niezależni i ulegli. Studia o nonkonformizmie, red. R. E. Bernacka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 198–213.
- Nieprzypadkowe fragmenty i teoria charakteru w Observations on Modern Gardening Thomasa Whately’ego, w: Kultura wizualna Anglii XVIII i XIX wieku w świetle teorii sztuki i estetyki, red. J. Jaźwierski, R. Kasperowicz, M. Pastwa, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008, s. 107–128.
- Za Żelazną Bramą. Nadmiar pamięci, miejsce pamięci i zapominanie we współczesnym mieście, „Ikonotheka” 2007, nr 20, s. 119–147.
- Project Mars: The Nature of Macroanthropos, „The Journal of Architecture” 2006, vol. 11, nr 4, s. 485–496.
- Od Simmlera do Althamera, w: Muzeum Sztuki Nowoczesnej czy Współczesnej? Miejsca, programy, zadania, Materiały z konferencji zorganizowanej przez Polski Komitet Narodowy ICOM i Sekcję Polską AICA we współpracy z Ministerstwem Kultury w Muzeum Narodowym w Warszawie, 21–22 marca 2005, red. D. Folga-Januszewska przy współpracy D. Monkiewicz, Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, Warszawa 2005, s. 179–184.
- Architektura + mowa, w: Krzysztof Wodiczko. Pomnikoterapia, red. A. Turowski, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2005, s. 22–29.
- Kadry z inkubatorów, w: Powinność i bunt. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1944–2004, red. G. Kowalski, M. Sitkowska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2004, s. 348–355.
- Ut pictura hortus. Przejawy kultury estetycznej w sztuce ogrodów XVIII wieku, „Biuletyn Historii Sztuki” 2003, nr 2, s. 277–310.
- Logika przestrzeni – przestrzeń domu. Ludwig Wittgenstein i architektura, w: Pracownia i dom artysty XIX i XX wieku. Mitologia i rzeczywistość, Materiały z konferencji Instytutu Historii Sztuki UW oraz Stowarzyszenia Historyków Sztuki w Warszawie, 25–26 kwietnia 2002, red. A. Pieńkos, Neriton, Warszawa 2002, s. 161–176.