EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • Komunikaty
  • OBÓZ TERENOWY – Bibliografia dla studentów

OBÓZ TERENOWY – Bibliografia dla studentów

Zamieszczone 10 czerwca 2016 przez m.wardzynski w kategorii Komunikaty, objazdy, studia stacjonarne

Szanowni Państwo,

W ramach przygotowań merytorycznych do Obozu Terenowego proszę Państwa o zapoznanie się z wykazem literatury rozdzielonym między poszczególne epoki. Pozycje bibliograficzne dotyczą zarówno części ,,łódzkiej” jak i ,,mazowiecko-warszawskiej”.

Z poważaniem,

dr Michał Wardzyński

OBÓZ TERENOWY IHS UW 2016

LITERATURA PRZEDMIOTU

 

 

Sztuka średniowieczna

dr Zoltán Gyalókay

 

  • Architektura gotycka w Polsce, t. I-III, red. Teresa Mroczko, Marian Arszyński, Andrzej Włodarek, Warszawa 1995.
  • Zbigniew Ciekliński, Tryptyk z Warty i problem jego rekonstrukcji, „Biuletyn Historii Sztuki” 35, 1973, nr 1, s. 98–99.
  • Leszek Kajzer, Zamki i dwory obronne w Polsce Centralnej, Warszawa 2004.
  • Leszek Kajzer, Początki architektury sakralnej w Polsce Centralnej, cz. 1-2, Warszawa 2013.
  • Zygmunt Świechowski, Architektura romańska w Polsce, Warszawa 2000.
  • Robert M. Kunkiel, Architektura gotycka na Mazowszu, Warszawa 2006.
  • Adam S. Labuda et al., Malarstwo gotyckie w Wielkopolsce, Poznań 1994.
  • Ewa Łużyniecka, Zygmunt Świechowski, Robert Kunkel, Architektura opactw cysterskich : małopolskie filie Morimond, Wrocław 2008 (Sulejów).
  • Henryk Samsonowicz (red.), Dzieje Mazowsza, T. 1, Pułtusk 2006 [Rozdziały autorstwa Izabeli Galickiej i Hanny Sygetyńskiej: Sztuka romańska (X-XIII w.), s. 197-211, Sztuka gotycka (XIV-początek XVI w.), s. 533-557; Sztuka i rzemiosło artystyczne, s. 559-585.]
  • Zygmunt Świechowski, Architektura romańska w Polsce, Warszawa 2000.
  • Zygmunt Świechowski, Katalog architektury romańskiej w Polsce, Warszawa 2009.
  • Zygmunt Świechowski, Sztuka romańska w Polsce, Warszawa 1990.
  • Andrzej Tomaszewski, Romańskie kościoły z emporami zachodnimi na obszarze Polski, Czech i Węgier, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974.
  • Michał Walicki, Złoty widnokrąg, Warszawa 1965.

 

Sztuka nowożytna

dr Michał Wardzyński

mgr Magdalena Herman

 

  • Kazimierz Askanas, Sztuka Płocka, wyd. 2, Płock 1991.
  • Wojciech Fijałkowski, Jan III Sobieski’s Villa Nova and its Artistic Programme, [w:] The Baroque Villa. Suburban and Country Residences, c. 1600-1800, pod red. Barbary Arciszewskiej, Warszawa 2009, s. 105–120.
  • Wojciech Fijałkowski, Nowe spojrzenie na sprawę wystroju artystycznego elewacji pałacowych w Wilanowie w XVII stuleciu, „Studia Wilanowskie”, 18: 2011, s. 15–26.
  • Kazimierz Głowacki, Kościół św. Małgorzaty i dawny klasztor norbertanów w Witowie, Piotrków Trybunalski 1984.
  • Piotr Gryglewski, Vetusta monumenta. Szlacheckie mauzoleum od poł. XV w. do XVII w., Łódź 2002.
  • Piotr Gryglewski, De Sacra Antiquitate. Odwołania do przeszłości w polskiej architekturze sakralnej XVI wieku, Warszawa 2012.
  • Piotr Gryglewski, Fundacja kościoła św. Mateusza w Pabianicach jako przykład oddziaływania architektury nowożytnej katedry płockiej, [w:] Studia nad sztuką renesansu i baroku, t. VIII, red. J. Lileyko i I. Rolska-Boruch, Lublin 2007 (= Fundator i dzieło, cz. III), s. 117–139.
  • Piotr Gryglewski, Dawna kolegiata w Wolborzu – fazy rozbudowy, [w:] Architektura znaczeń, Warszawa 2011, s. 76–89.
  • Karol Guttmejer, Guido Antonio Longhi : działalność architektoniczna w Polsce, Warszawa 2006 (Łask, Warta).
  • Mariusz Karpowicz, Sztuka polska XVIII wieku, Warszawa 1985.
  • Mariusz Karpowicz, Sztuka oświeconego sarmatyzmu, Warszawa 1986.
  • Mariusz Karpowicz, Sztuka Warszawy czasów Jana III, Warszawa 1987.
  • Helena Kozakiewiczowa, Rzeźba XVI wieku w Polsce, Warszawa 1986.
  • Ewa Kubiak, Rezydencje biskupów włocławskich w okresie nowożytnym, Łódź 2010.
  • Kultura artystyczna Warszawy. XVII–XXI wiek, red. Z. Michalczyk, A. Pieńkos i M. Wardzyński, Warszawa 2010.
  • Robert Kunkel, Jan Baptysta Wenecjanin, budowniczy i obywatel płocki, [w:] ,,Biuletyn Historii Sztuki”, XLV, 1984/1, s. 25–46.
  • Robert Kunkel, Renesansowa katedra płocka i jej twórca, Bernardinus de Gianotis, [w:] ,,Biuletyn Historii Sztuki”, XLIX, 1987/3-4, s. 227–249.
  • Paweł Migasiewicz, Rzeźbiarz Stanisław Wolnowicz (ok. 1670–1738). Studium z dziejów snycerstwa barokowego na obszarze centralnych ziem Korony, Warszawa 2011.
  • Paweł Migasiewicz, Rzeźba rokokowa w dawnych województwach łęczyckim i sieradzkim, [w:] Splendor i fantazja. Studia nad rzeźbą rokokową w dawnej Rzeczypospolitej i na Śląsku, pod red. P. Migasiewicza, Warszwa 2012, s. 379–401.
  • Paweł Migasiewicz, Twórczość rzeźbiarska Jana Millmana (vel Mittmana) jako przykład długiego trwania baroku w rzeźbie i małej architekturze sakralnej, [w:] Studia nad sztuką renesansu i baroku, 11: 2012, s. 435–464.
  • Łukasz P. Młynarski, Kościół i mauzoleum Krasińskich w Krasnem w okresie nowożytnym. Przyczynek do dziejów obiektu, [w:] Franciszka z Krasińskich Wettyn, księżna Kurlandii i Semigalii, prababka dynastii królów włoskich. Dziedzictwo rodziny Krasińskich w regionie świętokrzyskim, red. D. Kalina, R. Kubicki i M. Wardzyński, Kielce-Lisów 2012, s. 53–64.
  • Aleksandra Mulczyńska-Pawlak, Malarska działalność Walentego Żebrowskiego, ,,Studia Muzealne” Muzeum Narodowe w Poznaniu, 6, 1968, s. 103–123.
  • Sztuka Warszawy, pod red. M. Karpowicza, Warszawa 1988.
  • Jakub Sito, Wielkie warsztaty rzeźbiarskie Warszawy doby saskiej. Modele kariery – formacja artystyczna – organizacja produkcji, Warszawa 2013.
  • Michał Wardzyński, Sztuka nowożytna na Mazowszu. Zarys problematyki, [w:] Dzieje Mazowsza, t. II: Lata 1527–1795, red. J. Tyszkiewicz, Pułtusk 2015, s. 629–731.
  • Magdalena Witwińska, Dzieje warszawskiej polichromii Walentego Żebrowskiego w kościele św. Anny, [w:] ,,Biuletyn Historii Sztuki”, LXVIII, 2006/1, s. 59–94.

 

Sztuka XIX oraz XX–XXI w.

dr hab. Andrzej Pieńkos, prof. UW

dr hab. Marcin Lachowski

mgr Makary Górzyński

  • Czyżewski, Trzewia Lewiatana. Miasta-ogrody i narodziny przedmieścia kulturalnego, Warszawa 2009.
  • Waldemar Baraniewski, Ideologia w architekturze Warszawy okresu realizmu socjalistycznego, ,,Rocznik Historii Sztuki”, 22: 1996, s. 231–260.
  • Anna Ekielska-Mardal, Rezydencja oświeceniowa. Pałac Wilanowski w czasach Stanisława Kostki Potockiego, [w:] Muzea – rezydencje w Polsce. Materiały sesji naukowej zorganizowanej w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, Kozłówka 2004, s. 165–177.
  • Wojciech Fijałkowski, Łazienka wilanowska marszałkowej Izabeli Lubomirskiej, [w:] Muzeum i Twórca. Studia z historii sztuki ku czci Prof. dr. Stanisława Lorentza, pod red. Kazimierza Michałowskiego [et al.], Warszawa 1969, s. 251–275.
  • Mikołaj Getka-Kenig, Trzy pałace Hilarego Szpilowskiego: klasycyzm a problem elitarności wśród szlachty na Mazowszu końca XVIII wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2015, nr 2, s. 275–303.
  • Grand Tour. Narodziny kolekcji Stanisława Kostki Potockiego, red. P. Jaskanis, kat. wyst. w Muzeum Pałacu w Wilanowie, Warszawa 2006.
  • Grzesiuk-Olszewska, Polska rzeźba pomnikowa w latach 1945-1995, Warszawa 1995.
  • Grzesiuk-Olszewska, Warszawska rzeźba pomnikowa, Warszawa 2003.
  • Krystyna Gutowska-Dudek, Początki Muzeum w Wilanowie. Szkic o galerii malarstwa europejskiego Stanisława Kostki Potockiego, „Studia Wilanowskie”, XIX: 2012.
  • Stanisław Herbst, Ulica Marszałkowska, Warszawa 1998.
  • Tadeusz S. Jaroszewski, Architektura doby oświecenia w Polsce: nurty i odmiany, Wrocław 1971.
  • Tadeusz S. Jaroszewski, Od klasycyzmu do nowoczesności: o architekturze polskiej XVIII, XIX i XX wieku, Warszawa 1996.
  • Królikowski, M. Ostrowski, Rozwój przestrzenny Warszawy, Warszawa 2009.
  • Kultura artystyczna Warszawy XVII-XXI wiek, red. Z. Michalczyk, A. Pieńkos, M. Wardzyński, Warszawa 2010 [artykuły J. Polanowskiej, M. Leśniakowskiej, K. Pijarskiego, F. Burno].
  • Marek Kwiatkowski, Łazienki, Warszawa [różne wydania].
  • Marek Kwiatkowski, Stanisław August. Król-architekt, Wrocław 1983.
  • Marta Leśniakowska, Architektura w Warszawie, Warszawa 1995.
  • Stanisław Lorentz, Natolin, Warszawa 1970.
  • Janina Ładnowska, „Sala neoplastyczna. Z dziejów kolekcji sztuki nowoczesnej w Muzeum sztuki w Łodzi”, [w:] Miejsce sztuki. Museum – Theatrum Sapientiae, Theatrum Animabile, Łódź 1991: 71-80.
  • Łazienki Królewskie – nowe świadectwa, nowe znaczenia. Materiały z konferencji w 2012, red. M. Poprzęcka, Warszawa 2013.
  • Łupienko, Kamienice czynszowe Warszawy 1864-1914, Warszawa 2015.
  • Majdowski, Budownictwo kościelne w twórczości projektowej J.P. Dziekońskiego 1844-1927, Warszawa 1995.
  • Majewski, Ideologia i konserwacja. Architektura zabytkowa w Polsce w czasach socrealizmu, Warszawa 2009.
  • Muzeum Sztuki w Łodzi: monografia, t. 1, redakcja: Aleksandra Jach, Katarzyna Słoboda, Joanna Sokołowska, Magdalena Ziółkowska, Łódź: Muzeum Sztuki, 2015.
  • Muzeum Sztuki w Łodzi: monografia. T. 2, redakcja: Daniel Muzyczuk, Magdalena Ziółkowska, Łódź: Muzeum Sztuki, 2015.
  • Małgorzata Omilanowska, Architekt Stefan Szyller 1857–1933. Warszawski architekt doby historyzmu, Warszawa 1995.
  • Małgorzata Omilanowska, Restauracja katedry płockiej w latach 1901-1903, „Rocznik Historii Sztuki”, 20, 1994, s. 421-444.
  • Ostrowska-Grabska, Bric-a-brac 1848-1939, Warszawa 1978 [rozdz. „Polichromia Rynku Starego Miasta”].
  • Jolanta Polanowska, Stanisław Kostka Potocki. Twórczość architekta amatora…, Warszawa 2009.
  • Jolanta Polanowska, Ogród angielski (English landscape garden) w Warszawie i jej okolicach w 2. poł. XVIII w. i jego wzory, [w:] Kultura artystyczna Warszawy XVII-XXI w., pod red. Zbigniewa Michalczyka, Andrzeja Pieńkosa, Michała Wardzyńskiego, Warszawa 2010, s. 193–202.
  • Jolanta Polanowska, Stanisław Kostka Potocki literat arkadyjczyk, znawca sztuki, architekt amator i jego rezydencje w dobrach wilanowskich, „Studia Wilanowskie”, 19: 2012, s. 86–105.
  • Pomnik, tom „Rocznika Rzeźby polskiej w Orońsku”, 1989.
  • Kazimierz Stefański, Jak zbudowano przemysłową Łódź, Łódź 2001 [tamże szczegółowa bibl., zwłaszcza prace tegoż i I. Popławskiej].
  • Roguska, Wpływ przepisów na kształtowanie zabudowy Warszawy w 2 połowie XIX i na początku XX wieku,„Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, 1980, z. 3-4, s. 275-299.
  • Kazimierz Stefański, Atlas architektury dawnej Łodzi do 1939 r., Łódź 2003.
  • Kazimierz Stefański, Architektura XIX wieku na ziemiach polskich, Łódź 2005.
  • Kazimierz Stefański, Ludzie, którzy zbudowali Łódź Leksykon architektów i budowniczych miasta (do 1939 r.), Łódź 2009.
  • Zygmunt Stępiński, Siedem placów Warszawy, Warszawa 1988.
  • Sztuka w Łodzi, 4 tomy z licznymi artykułami.
  • Eugeniusz Szwankowski, Rozwój urbanistyczny i architektoniczny, Warszawa 1952 (fragmenty).
  • Adolf Suligowski, Warszawa i jej przedsiębiorstwa miejskie, Warszawa 1903.
  • T. Szyburska, J. Kubiak, Urbanistyka i architektura Żyrardowa : jej wartość i problemy konserwatorskie, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, 29, 1984, nr 1, s. 95-111.
  • Andrzej Turowski, Awangardowe marginesy, Warszawa 1998 (tekst o Muzeum MS w Łodzi).
  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki