Adres poczty elektronicznej: a.janiszewska3@uw.edu.pl
[English version below]
Sylwetka naukowa:
mgr Aleksandra Janiszewska: kustosz malarstwa niderlandzkiego, holenderskiego i flamandzkiego w Muzeum Narodowym w Warszawie. Współautorka m.in. wystawy „W warsztacie niderlandzkiego mistrza” w 2017, na której prezentowane były efekty badań technologicznych obrazów niderlandzkich.
Przygotowuje rozprawę doktorską Modyfikacje w niderlandzkich portretach donatorskich XV i 1. poł XVI w. Antropologia sprawczości i obecności.
Zainteresowania badawcze: sztuka niderlandzka, holenderska i flamandzka XV-XVII w., ikonografia „innego” w sztuce średniowiecza i nowożytności, badania technologiczne dzieł sztuki.
Profil na portalu Academia edu: https://art-pl.academia.edu/AleksandraJaniszewska
Lista publikacji (wybór):
2020: Justyna Olszewska-Świetlik, Monika Kesy, Aleksandra Janiszewska, Technologia i technika malarska obrazu Ukrzyżowanie Pietera Coecke’a van Aelst z Muzeum Narodowego w Warszawie, “Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria”, t. 8 (2019), s. 91-112.
2019: Tryptyk Opłakiwania z Muzeum Narodowego w Warszawie w świetle nowych badań technologicznych, “Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria”, t. 7 (2018), s. 215-239.
2017: Czego nie widać. Podrysowania w XVI-wiecznych obrazach niderlandzkich z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, [w:] W warsztacie niderlandzkiego mistrza…., kat. wyst. Muzeum Narodowe w Warszawie 2017, s. .
2017: „Jak wam się podoba”, czyli produkcja warsztatu w Wittenberdze, [w:] Moda na Cranacha, kat. wyst. Muzeum Narodowe we Wrocławiu 2017, s. 69-76.
Aleksandra Janiszewska: curator of the Netherlandish, Dutch and Flemish paintings in the National Museum in Warsaw. Co-author of the exhibition „In the Workshop of the Netherlandish Master” in 2017, presenting the effects of technological research of Netherlandish paintings. She is preparing a dissertation entitled „Modifications in the Netherlandish Donor Portraits from the 15. and the 1st half of the 16. century. An Anthropology of Agency and Presence”.
Research interests: Netherlandish, Dutch and Flemish art from the fifteenth to seventeenth century, iconography of the „other” in the medieval and early-modern art, technological research of artworks.
Academia edu profile: https://art-pl.academia.edu/AleksandraJaniszewska
Selected bibliography:
2020: Justyna Olszewska-Świetlik, Monika Kesy, Aleksandra Janiszewska, Painting Technology and Technique in Crucifixion from Pieter Coecke van Aelst’s Wrokshop from the Collection of National Museum in Warsaw, “Journal of the National Museum in Warsaw. New Series”, vol. 8 (2019), p. 113-123.
2019: The Lamentation Triptych from the National Museum in Warsaw in Light of a New Technological Analysis, “Journal of the National Museum in Warsaw. New Series”, vol. 7 (2018), p. 240-254.
2017: Hidden from View. Underdrawings in Sixteenth-Century Netherlandish Paintings from the Collection of the National Museum in Warsaw, essay in exh. cat. In the Workshop of a Netherlandish Artist…., NMW 2017, p. 73-82.
2017: „Jak wam się podoba”, czyli produkcja warsztatu w Wittenberdze, „Moda na Cranacha”, exh. cat., National Museum in Wrocław 2017, p. 69-76.