Piotr Borusowski – kustosz w Gabinecie Rycin i Rysunków MNW, odpowiedzialny za kolekcję rysunków holenderskich, flamandzkich i niemieckich. W kręgu jego zainteresowań znajduje się nowożytne kolekcjonerstwo grafiki i rysunków.
Adres poczty elektronicznej: p.borusowski@uw.edu.pl
Ukończył studia prawnicze (2004, specjalizacja – prawnokarna ochrona dóbr kultury) i historię sztuki (2006) na Uniwersytecie Warszawskim. Współpracował w przygotowaniu wystaw i ich katalogów, m.in.: Rembrandt.Rysunki i ryciny ze zbiorów polskich. Katalog (2006), Złoty Dom Nerona (2008), Le siècle français. Francuskie malarstwo i rysunek XVIII wieku ze zbiorów polskich (2009). Członek ICOM oraz International Council of the Curators of Dutch and Flemish Art (CODART). Redaktor naczelny Nowej Serii „Rocznika Muzeum Narodowego w Warszawie”.
Współautor projektu naukowo-badawczego „Rysunki i podrysowania obrazów w warsztatach artystów wczesnoniderlandzkich, holenderskich i flamandzkich” (2014–2017), nagrodzonego Sybillą 2017, zwieńczonego wystawą i katalogiem W warsztacie niderlandzkiego mistrza…
Ważniejsze publikacje
„Święty Hieronim pokutujący w pustelni – francuska miniatura z początku XVI wieku z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie / The Penitent Saint Jerome in the Wilderness: A French Miniature from the Beginning of the 16th Century in the Collection of the National Museum in Warsaw” [w:] „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria/Journal of the National Museum in Warsaw. New Series” 7(43) 2018, s. 187–214.
7 haseł dotyczących 14 obiektów [w:] Pamiątki przeszłości 1796–1945. Berlińska linia Radziwiłłów / Souvenirs of the Past 1796–1945. The Berlin line of the Radziwiłłs, kat. wyst., Muzeum w Nieborowie i Arkadii, 2018.
Do czego służyły rysunki/What Drawings Were For [w:] W warsztacie niderlandzkiego mistrza. Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie/In the Workshop of a Netherlandish Master. Dutch and Flemish Drawings from the Collection of the National Museum in Warsaw, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, 2017, Warszawa 2017, s. 15–43.
54 glosy dotyczące 74 rysunków [w:] W warsztacie niderlandzkiego mistrza. Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie/In the Workshop of a Netherlandish Master. Dutch and Flemish Drawings from the Collection of the National Museum in Warsaw, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, 2017, Warszawa 2017.
17 glos [w:] Mistrzowie pastelu. Od Marteau do Witkacego. Kolekcja Muzeum Narodowego w Warszawie, red. Anna Grochala, kat. wyst., Muzeum Narodowe
w Warszawie, 2015–2016, Warszawa 2015.
Peter Paul Rubens, Nicolas-Claude Fabri de Peiresc and Joan of Arc, „Werkwinkel” 10(2), 2015, s. 25–35.
Zaginiony i odnaleziony. Rysunek ‘Klęcząca Joanna d’Arc’ Petera Paula Rubensa
w Muzeum Narodowym w Warszawie/Lost and Found. The Drawing of ‘Joan of Arc’ by Peter Paul Rubens at the National Museum in Warsaw, „Rocznik Muzeum Narodowego
w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series” 3(39), 2014, s. 286–332.
Wirtualna rekonstrukcja jako metoda badań nad dawnymi kolekcjami rysunków na przykładzie albumów „Desseins originaux” z Muzeum Narodowego w Warszawie
[w:] Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku. Teoria i praktyka, red. Jolanta Talbierska, Warszawa 2014, s. 427–434.
Curator’s Collection: Dutch, Flemish and Netherlandish Drawings in Muzeum Narodowe
w Warszawie, „Codart eZine” 5 (Winter 2014), dostępny w Internecie: http://ezine.codart.nl/17/issue/51/artikel/dutch-flemish-and-netherlandish-drawings-in-muzeum-narodowe-w-warszawie/?id=273 (25 kwietnia 2018).
‘Estera przed Aswerusem’. Projekt tapiserii Pietera Coecke van Aelsta/’Esther before Ahasuerus’: A Design for a Tapestry by Pieter Coecke van Aelst, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series” 2(38), 2013, s. 305–336.
Technical examination and provenance research in the reconstruction of the drawing collection of Albrecht von Sebisch (1685–1748), „Proceedings of the Art Museum of Estonia” 2 [7] 2012 (Technical Art History – Technics of Art History?), s. 116–132.
Podglądając przez dziurkę od klucza. ‘Perspectyfkas’ Leonaerta Bramera/Peeping through the Keyhole: Leonaert Bramer’s ‘Perspectyfkas’/ „Rocznik Muzeum Narodowego
w Warszawie. Nowa Seria / Journal of the National Museum in Warsaw. New Series” 1(37), 2012, s. 139–172.
„Dessins Originaux”. Osiemnastowieczna kolekcja rysunków w Muzeum Narodowym
w Warszawie. Stan i perspektywy badań [w:] Między Wrocławiem a Lwowem. Sztuka na Śląsku, w Małopolsce i na Rusi Koronnej od XVI do XVIII wieku (Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Nukowej Kraków 16–18 XI 2009), red. Andrzej Betlej, Katarzyna Brzezina-Scheuerer, Piotr Oszczanowski, Wrocław 2011, s. 231–238.
Czarno-biała wersja ‘Vestigia delle Terme di Tito’ [w:] Złoty Dom Nerona. Wystawa
w 200-lecie śmierci Franciszka Smuglewicza, red. Justyna Guze, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, 2008, Warszawa 2008, s. 85–89.
Redaktor naukowy Hanna Benesz, Maria Kluk, Early Netherlandish, Dutch, Flemish and Belgian Paintings 1494–1983 in the Collections of the National Museum in Warsaw and the Palace at Nieborów. Complete Illustrated Summary Catalogue, vol. 1–2, Warsaw 2015.