EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • wykłady i konferencje
  • W. J. T. MITCHELL: „ZOBACZYĆ OBŁĘD: SZALEŃSTWO, MEDIA I KULTURA WIZUALNA”

W. J. T. MITCHELL: „ZOBACZYĆ OBŁĘD: SZALEŃSTWO, MEDIA I KULTURA WIZUALNA”

W. J. T. Mitchell: „Zobaczyć obłęd: szaleństwo, media i kultura wizualna” wykład

11.07.2011, godz.18.30 sala Kino.Lab / Audytorium Prowadzenie spotkania: Łukasz Zaremba, Magda Szcześniak (IKP UW)

UWAGA: wykład w języku angielskim

W.J.T. Mitchell to jeden z najważniejszych teoretyków mediów i kultury wizualnej. Jest autorem koncepcji ikonologii rozumianej jako nauka o obrazach – o tym, co i jak „mówią” obrazy i co mówi się o obrazach. W swoich tekstach wielokrotnie podejmował temat relacji słowa i obrazu, społecznego funkcjonowania obrazów oraz sposobów budowania przez nie znaczeń. Zaproponował tezę o „zwrocie obrazowym” dokonującym się w drugiej połowie dwudziestego wieku, którego źródłem miałby być nie nadmiar przedstawień wizualnych, ale między innymi problematyczny status obrazu w dwudziestowiecznej humanistyce. Zadawał pytania o to, jakie są pragnienia obrazów, jak pokazać niewidzialne widzenie, ale też o to, jak wygląda współczesne życie dinozaurów, a ostatnio o to, jaką rolę pełnią obrazy w tak zwanej wojnie z terroryzmem. Jego książki przeszły do klasyki humanistyki światowej, wśród nich między innymi Iconology (1986), Landsacape and Power (red., 1992), Picture Theory (1994), The Last Dinosaur Book (1998), What Do Pictures Want? (2005), Clonning Terror (2011). W.J.T. Mitchell jest profesorem literatury angielskiej i historii sztuki na Uniwersytecie w Chicago oraz redaktorem naczelnym pisma „Critical Inquiry”.

Wykład realizowany we współpracy CSW Zamek Ujazdowski i Instytutu Kultury Polskiej UW. Profesor Mitchell przebywa w Polsce na zaproszenie Festiwalu Malta Poznań 2011.

wykład
  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki