EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • wykłady i konferencje
  • WYKŁAD PROF. JOANNY ŻYLIŃSKIEJ

WYKŁAD PROF. JOANNY ŻYLIŃSKIEJ

Zamieszczone 12 listopada 2012 przez l.nader w kategorii wykłady i konferencje

 

Szanowni Państwo,

 

Serdecznie zapraszam na gościnny wykład prof. Joanny Żylińskiej (Goldsmiths College, University of London) „Ostre cięcie: fotografia jako żywe medium”, który odbędzie się 19.11 (poniedziałek) o g. 18.30 w starym BUW-ie, sala 106. Wykład zorganizowany został dzięki programowi MISTRZ Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

 

Prof. Joanna Żylińska (Goldsmiths College, University of  London)

Ostre cięcie: fotografia jako żywe medium

Punktem wyjścia wykładu będzie odrzucenie Barthesowskiego postrzegania fotografii w kategoriach przemijania i śmierci. Próbując przemyśleć fotografię jako medium twórcze i żywe, zaproponuję spojrzenie na praktykę fotograficzną w szerszym kontekście krytycznej teorii mediów. Fotografia będzie przeze mnie postrzegana jako materialny i konceptualny proces rozcinania przepływu mediacji, tzn. ciągłego dynamicznego procesu wyłaniania się bytów biologicznych i technicznych (takich jak ludzie, zwierzęta, maszyny, narzędzia, obiekty sztuki, itd.). Proces ten ma charakter „życiodajny”, jako że fotografia polega na wycinaniu specyficznych obrazów świata, poprzez które rzeczywistość jest nam nie tylko przedstawiana, ale także dla nas tworzona. Kanwę do tych rozważań stanowić będzie spotkanie pomiędzy dwoma tradycjami filozoficznymi — witalizmem Bergsona i Deleuze’a oraz filozofią różnicy Derridy i Stieglera, a także pomiędzy dwoma formami działalności twórczej: fotografią i filmem. Wykład będzie ilustrowany slajdami i odniesieniami do mojej własnej praktyki artystycznej.

 

Prof. Joanna Żylińska — profesor nowych mediów i komunikacji w Goldsmiths na Uniwersytecie Londyńskim. Autorka książek na temat sztuki, techniki i etyki, m. in. Life after New Media: Mediation as a Vital Process (z Sarą Kember; MIT Press, 2012) i Bioethics in the Age of New Media  (MIT Press, 2009). Także tłumaczka na język angielski Summy Technologiae Stanisława Lema (University of Minnesota Press, 2013). Współredaktorka internetowego projektu Żywe książki o życiu oraz internetowego pisma teorii kultury, Culture Machine. Działalność naukową łączy z fotografią artystyczną i pracą kuratorską. Jako dyrektor artystyczny festiwalu nowych mediów Transitio w Meksyku w 2013 r. aktualnie pracuje nad projektem Biomediacje.

 

Więcej informacji na stronie http://www.joannazylinska.net

Publikacje: http://www.joannazylinska.net/publications

 

  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki