Szanowni Państwo,
Publikuję powtórnie listę podstawowej literatury potrzebnej przy zaliczeniu Naszego Proseminarium:
Hasła osobowe rzeźbiarzy w Saur / De Gruyter Allgemeines Künstlerlexikon, Słowniku Artystów Polskich i Obcych w Polsce Działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy, T. 1-8, oraz w Polskim Słowniku Biograficznym.
A. Betlej, J. Sito, Lubelskie dzieła Bartłomieja Bernatowicza, [w:] Studia nad sztuką renesansu i baroku, t. 5, red. J. Lileyko, I. Rolska-Boruch, Lublin 2004.
J.A. Błachut, Brat Mateusz Osiecki i jego dzieło: modelowy projekt nowego wystroju-wyposażenia kościołów reformackich prowincji wielkopolskiej w XVIII wieku, Warszawa 2003.
J. Gajewski, Prace Antoniego Frączkiewicza dla zakonu kamedułów. Ze studiów nad rzeźbą połowy XVIII wieku w Małopolsce, ,,BHS” 41: 1979, nr 3.
J. Gajewski, Z Wiednia i Pragi (?), przez Łubnice do Puław. Działalność Jana Eliasza Hoffmanna i jego warsztatu w Lubelskiem oraz nurt hoffmannowski w rzeźbie późnobarokowej między Wisłą a Bugiem, w: Dzieje Lubelszczyzny, T. 6: Między Wschodem i Zachodem, Cz. 3: Kultura artystyczna, red. T. Chrzanowski, Lublin 1992.
A. Jaśkiewicz, Z dziejów mecenatu artystycznego i kulturalnego o. Konstantego Moszyńskiego, ,,SCM” 4: 1983.
J. Kaczmarzyk, Życie i twórczość Jana Jerzego Plerscha, ,,Rocznik Warszawski” 11: 1972.
K. Kalinowski, Związki artystyczne Śląska i Polski w XVIII wieku, w: Sztuka 1 poł. XVIII wieku. Materiały Sesji SHS, Rzeszów, listopad 1978, Warszawa 1981.
K. Kalinowski, Rzeźba barokowa na Śląsku, Warszawa 1986.
M. Karpowicz, Baltazar Fontana, Warszawa 1994.
M. Karpowicz, Ołtarz główny jasnogórskiej bazyliki, ,,SCM” 15: 1994.
P. Migasiewicz, Rzeźbiarz Stanisław Wolnowicz (ok. 1670-1738). Studium z dziejów snycerstwa barokowego na obszarze centralnych ziem Korony, Warszawa 2011.
J. Sito, Thomas Hutter (1696-1745) rzeźbiarz późnego baroku, Warszawa- Przemyśl 2001.
J. Sito, Rzeźba śląskiego pogranicza Wielkopolski w XVIII wieku, [w:] Sztuka pograniczy Rzeczypospolitej w okresie nowożytnym od XVI do XVIII wieku. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa 1998.
J. Sito, Firmitas, venustas i magnimitas. O użyciu kamienia w warszawskiej architekturze i rzeźbie doby saskiej, w: Materiał rzeźby. Między techniką i semantyką, Re. A. Lipińska, Wrocław 2009.
J. Sito, M. Wardzyński, Recepcja twórczości graficznej Jeana Le Pautre’a Młodszego w sztuce sakralnej Rzeczypospolitej XVII i XVIII w., w: Francusko-polskie relacje artystyczne w epoce nowożytnej, red. A. Pieńkos, A. Rosales-Rodriguez, Warszawa 2010.
M. Smoliński, Rzeźbiarz Jan Chrystian Schmidt: Rola Warmii jako prowincji artystycznej w XVIII wieku, Olsztyn 2006.
K. Mikocka-Rachubowa, André Le Brun, „pierwszy rzeźbiarz” króla Stanisława Augusta, t. 1-2, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2010.
A. Wagner, Warsztat rzeźbiarski Chrystiana Bernarda Schmidta na Warmii, Olsztyn 2007.
M. Wardzyński, Nowe uwagi na temat twórczości rzeźbiarskiej Franza Josepha Mangoldta na Śląsku i w Rzeczypospolitej. Wrocław – Trzebnica – Jawor – Jasna Góra – Kraków-Skałka – Kościelna Wieś – Tyniec, ,,Roczniki Sztuki Śląskiej” XX: 2011.
M. Wardzyński, Prace rzeźbiarsko-kamieniarskie Wacława Beranka dla konwentów Paulinów prowincji polskiej. Jasna Góra-Pińczów-Beszowa-Skałka, w: Veritati serviens. Księga pamiątkowa Ojcu Profesorowi Januszowi Zbudniewkowi zp, red. J. Dzięgielewski, T. Krawczak, K. Łatak, W. J. Wysocki, Warszawa 2009.
Z poważaniem, MW