Procedura przygotowania przez studenta pracy dyplomowej w systemie APD przy zdalnej formie egzaminu – na podstawie Zarządzenia Rektora UW nr 120 z dnia 5 czerwca 2020
ZASADY DOTYCZĄCE PROCESU DYPLOMOWANIA NA KIERUNKU HISTORIA SZTUKI – przyjęte przez Radę Dydaktyczną IHS UW uchwałą z 30 kwietnia 2020 r.
§1
Rada dydaktyczna w drodze uchwały określa szczegółowe zasady procesu dyplomowania na kierunku Historia sztuki składające się z: 1) szczegółowych zasad przygotowania i oceny pracy dyplomowej; 2) szczegółowych zasad przeprowadzania egzaminu dyplomowego; 3) szczegółowych zasad monitorowania procesu dyplomowania.
§2
- Szczegółowe zasady przygotowania i oceny pracy dyplomowej obejmują: 1) zasady i procedury wyboru kierującego pracą dyplomową; 2) zasady i procedury wyboru tematu pracy dyplomowej; 3) zasady i procedury zatwierdzania tematów prac dyplomowych; 4) wymagania merytoryczne wobec pracy dyplomowej; 5) wymagania formalne wobec pracy dyplomowej; 6) zadania nauczyciela akademickiego kierującego pracą dyplomową; 7) kryteria oceny pracy dyplomowej odrębne i specyficzne dla każdego z poziomów kształcenia; 8) termin udostępniania studentom recenzji prac dyplomowych.
- Promotorem pracy licencjackiej może być nauczyciel akademicki mający co najmniej stopień doktora, a w szczególnych przypadkach, opiekunem pracy o funkcji recenzenta może być nauczyciel akademicki spoza IHS. 2. Promotorem pracy magisterskiej może być nauczyciel akademicki mający co najmniej stopień doktora habilitowanego, a w szczególnych przypadkach, dodatkowym opiekunem pracy o funkcji recenzenta może być nauczyciel akademicki spoza IHS.
- 1. Wybór tematu przez studenta następuje w porozumieniu z prowadzącym seminarium dyplomowe, który zatwierdza go i przedstawia do akceptacji Rady Dydaktycznej. 2. Rada Dydaktyczna weryfikuje zgodność tematu pracy dyplomowej z profilem studiów, poziomem kształcenia oraz dyscypliną.
- 1. Pod względem merytorycznym praca dyplomowa na studiach pierwszego stopnia ma dowodzić przygotowania studenta do prowadzenia badań naukowych. 2. Praca dyplomowa na studiach drugiego stopnia ma dowodzić umiejętności prowadzenia badań naukowych. 3. Pracę licencjacką powinna wyróżniać: 1) umiejętność zgromadzenia dotychczasowego stanu wiedzy o danym zagadnieniu i wyciągnięcia zeń wniosków; 2) poprawność formalna i warsztatowa. 4. Pracę magisterską powinna cechować 1) samodzielność tez, 2) poprawność konstrukcji, logika wywodu, 3) umiejętność zgromadzenia informacji pozwalających na przedstawienie dotychczasowego stanu wiedzy o danym zagadnieniu; 4) poprawność formalna i warsztatowa.
- Pod względem formalnym praca licencjacka powinna stanowić samodzielne opracowanie wybranego zagadnienia lub zagadnień na podstawie istniejącej literatury przedmiotu, z uwzględnieniem przypisów i bibliografii. 2. Praca powinna mieć objętość co najmniej 36 000 znaków. 3. Praca magisterska powinna stanowić samodzielne opracowanie wybranego zagadnienia lub zagadnień na podstawie istniejącej literatury przedmiotu, z uwzględnieniem przypisów i bibliografii, lub własnych badań. 4. Praca magisterska powinna mieć objętość co najmniej 54 000 znaków. 5. Po uzyskaniu absolutorium na studiach I stopnia i po złożeniu pracy licencjackiej student zdaje egzamin licencjacki, który przeprowadza komisja w składzie: przewodniczący, promotor, recenzent. 6. Po uzyskaniu absolutorium na studiach II stopnia i po złożeniu pracy magisterskiej student zdaje egzamin magisterski, który przeprowadza komisja w składzie: przewodniczący, promotor, recenzent.
- Zadania nauczyciela akademickiego kierującego pracą dyplomową obejmują: wsparcie merytoryczne w trakcie całego procesu powstania pracy oraz jej ocenienie.
- Kryteria oceny prac dyplomowych są uwzględnione w formularzu recenzji pracy dyplomowej wprowadzonym do Archiwum Prac Dyplomowych.
- Recenzja pracy dyplomowej będzie zatwierdzona w Archiwum Prac Dyplomowych co najmniej na trzy dni przed terminem egzaminu dyplomowego.
§3
- Szczegółowe zasady przeprowadzania egzaminu dyplomowego obejmują: 1) zasady tworzenia komisji egzaminacyjnej; 2) wymagania merytoryczne odrębne i specyficzne dla każdego z poziomów kształcenia; 3) procedury przeprowadzania egzaminu dyplomowego.
- Komisja egzaminacyjna składa się z przewodniczącego, promotora i recenzenta. 2. W skład komisji egzaminu licencjackiego i magisterskiego wchodzi co najmniej jedna osoba ze stopniem doktora habilitowanego. 3. Przewodniczący komisji egzaminu magisterskiego prowadzi egzamin, ale nie uczestniczy w egzaminowaniu.
- Egzamin dyplomowy ma formę ustną. 2. Egzamin dyplomowy i obrona pracy odbywają się w czasie jednego posiedzenia komisji egzaminacyjnej. 3. Zakres egzaminu licencjackiego obejmuje zagadnienia związane z tematyką i zakresem czasowym pracy licencjackiej. 4. Promotor i recenzent przekazują studentowi trzy tezy egzaminacyjne związane z problematyką pracy licencjackiej do opracowania na co najmniej tydzień przed egzaminem licencjackim. 5. Zakres egzaminu magisterskiego obejmuje zagadnienie związane z tematyką i zakresem czasowym pracy magisterskiej oraz zagadnienie z zakresu historii sztuki ogólnej, określonego specjalizacją tematyczną seminarium magisterskiego. 6. Promotor i recenzent przekazują studentowi trzy tezy egzaminacyjne związane z problematyką pracy magisterskiej do opracowania na co najmniej tydzień przed egzaminem magisterskim.
§4
- Szczegółowe zasady monitorowania procesu dyplomowania obejmują: 1) zasady przeprowadzania analizy recenzji i ocen prac dyplomowych; 2) zasady przeprowadzania analizy pytań egzaminacyjnych oraz ocen z egzaminu dyplomowego; 3) procedury wdrażania działań naprawczych lub doskonalących proces dyplomowania przygotowanych w oparciu o wyniki analiz, o których mowa w pkt 1 i 2.
- Rada Dydaktyczna przeprowadza analizy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, i zwraca szczególną uwagę na: 1) przestrzeganie terminu udostępniania studentom recenzji prac dyplomowych, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 8; 2) rzeczowość, kompletność i trafność uzasadnienia ocen pracy dyplomowej, wystawionych przez kierującego pracą i recenzenta; 3) zasadność różnic w ocenach pracy dyplomowej, wystawionych przez kierującego pracą i recenzenta; 4) przestrzeganie zakresu merytorycznego i procedury przeprowadzania egzaminu dyplomowego z wymaganiami określonymi w szczegółowych zasadach procesu dyplomowania.
- Analizy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, Rada Dydaktyczna przeprowadza corocznie w odniesieniu do poprzedniego roku akademickiego.
- Raport zawierający wyniki analiz, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, oraz informację o planowanych działaniach naprawczych lub doskonalących proces dyplomowania Rada Dydaktyczna przesyła do Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia do końca semestru następującego po roku akademickim będącym przedmiotem tych analiz.
§5
- Rada Dydaktyczna określa maksymalną liczbę prac licencjackich oraz magisterskich, którymi nauczyciel akademicki może kierować w danym roku akademickim zgodnie z bieżącym limitem uczestników seminarium licencjackiego i magisterskiego prowadzonego przez danego nauczyciela.
- Minimalny nakład pracy nauczyciela akademickiego związany z kierowaniem pracą dyplomową odpowiada 60 godz. seminarium dyplomowego, które jest uwzględnione w pensum nauczyciela akademickiego.