Szanowni Państwo,
na najbliższe konwersatorium „Paradoksy…” temat: Ideologia pejzażu
I. Luba, Duch romantyzmu i modernizacja. Sztuka oficjalna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012, część IV.3: Ideologia turystyki i pejzażu, s. 212-245.
oraz dla zainteresowanych/ambitnych:
J. Bułhak, Polska fotografia ojczysta, Poznań 1939 i/lub tegoż, Fotografia ojczysta, Rzecz o uspołecznieniu fotografii z ilustracjami autora, wstęp. H. Derczyński, Wrocław 1951.
Na kolejne, ostatnie, zajęcia: Wycinanki ludowe i rycerz w zbroi, czyli wizerunek Polski na arenie międzynarodowej:
Wystawa paryska 1937, red. J.M. Sosnowska, materiały sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 22–23 października 2007 roku, Warszawa 2009, głównie artykuły:
A. Chmielewska, Odrębność kulturowa narodu, jego duch i siła, czyli reprezentacja Polski na wystawie paryskiej, s. 89-104;
P. Korduba, Lech Niemojewski i jego rola w wystawie paryskiej 1937 roku, s. 105-113,
I. Luba, Sztuka jako reprezentacja. Pawilon jako wizerunek państwa. Polska i kraje ościenne w Paryżu w 1937 roku, s. 74-87;
Wystawa nowojorska 1939, red. J.M. Sosnowska, materiały sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa 2012, głównie artykuły:
A. Chmielewska, Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość Polski według twórców działu polskiego, s. 66-80 oraz
D. Konstantynów, Polska w „Świecie Jutra”. O wymowie ideowej pawilonu polskiego na wystawie światowej w Nowym Jorku, s. 91-104;
I. Luba, Duch romantyzmu i modernizacja. Sztuka oficjalna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012, część V. Zmagania romantyzmu z modernizacją. Kreowanie wizerunku państwa polskiego na wystawach, s. 253-291.
Z poważaniem i życzeniami Szczęśliwego Nowego Roku,
Iwona Luba