EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • studia niestacjonarne
  • III ROK. Paradoksy sztuki polskiej 1918-1939

III ROK. Paradoksy sztuki polskiej 1918-1939

Zamieszczone 13 października 2013 przez i.luba w kategorii studia niestacjonarne, zajęcia - informacje bieżące

Szanowni Państwo,

 

zgodnie z obietnicą załączam poniżej sylabus przedmiotu.

 

Z poważaniem,

 

Iwona Luba

 

SYLABUS

Instytut Historii Sztuki UW

1. Imię i nazwisko prowadzącego Iwona Luba
2. Nazwa przedmiotu Paradoksy sztuki polskiej 1918-1939
3. Nazwa przedmiotu w języku angielskim Paradox of Polish Art 1918-1939
4. Typ zajęć

(wykład/ konwersatorium/ ćwiczenia/ seminarium/ etc.)

konwersatorium
5. Język wykładowy polski
6. Rok akademicki 2013/2014
7. Semestr zimowy
9. Limit miejsc 15
10. Skrócony opis przedmiotu Zajęcia w formie konwersatorium, o otwartej formule, poświęcone złożonym zjawiskom sztuki polskiej 1918-1939, koncentrujące się na ważnych i trudnych do zrozumienia z dzisiejszej perspektywy działaniach artystycznych. W czasie zajęć studenci poznają kluczowe zjawiska sztuki polskiej oraz twórczość wybranych artystów; nauczą się samodzielnej, krytycznej analizy dzieł i ich opracowań.

 

11. Pełny opis przedmiotu Zajęcia w formie konwersatorium, o otwartej formule, poświęcone złożonym zjawiskom sztuki polskiej 1918-1939, koncentrujące się na ważnych i trudnych do zrozumienia z dzisiejszej perspektywy działaniach artystycznych. W czasie zajęć studenci poznają kluczowe zjawiska sztuki polskiej oraz twórczość wybranych artystów; nauczą się samodzielnej, krytycznej analizy dzieł i ich opracowań.

Proponowane tematy:

  1. Geneza i konsekwencje likwidacji Ministerstwa Sztuki i Kultury
  2. Artyści wobec państwa w okresie II Rzeczypospolitej.
  3. Władysław Strzemiński a problem sztuki narodowej
  4. Od Czystej Formy do Firmy Portretowej, czyli dlaczego Witkacy porzucił malarstwo.
  5. Zofia Stryjeńska „księżniczką polskiego malarstwa”.
  6. Ideologia pejzażu
  7. Wycinanki ludowe i rycerz w zbroi, czyli wizerunek Polski na arenie międzynarodowej.
12. Literatura Wybrana bibliografia:

  • I. Luba, Duch romantyzmu i modernizacja. Sztuka oficjalna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012 oraz podana tam bibliografia
  • I. Luba, Paradoks sztuki narodowej i modernizmu. Władysław Strzemiński laureatem nagrody artystycznej miasta Łodzi w roku 1932, „Biuletyn Historii Sztuki” 2012, nr 3/4
  • P. Piotrowski, Metafizyka obrazu. O teorii sztuki i postawie artystycznej Stanisława Ignacego Witkiewicza, Poznań 1985
  • J. Sosnowska, Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880–1939, Warszawa 2003
  • D. Suchocka, O sukcesie Zofii Stryjeńskiej, „BHS” 1981, nr 4, s. 411-436
  • Z. Stryjeńska, Chleb prawie że powszedni. Pamiętnik, przygotowała do druku, wstępem, przypisami i indeksem opatrzyła M. Grońska, t. 1 i 2, Warszawa 1995
  • W. Strzemiński, Pisma, zebrała, oprac. i komentarzem opatrzyła Z. Baranowicz, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1975
  • Wystawa nowojorska 1939, red. J.M. Sosnowska, materiały sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa 2012
  • Wystawa paryska 1937, red. J.M. Sosnowska,materiały sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 22–23 października 2007 roku, Warszawa 2009
13. Wymagania wstępne (jeśli są) zaliczony II rok studiów
14. Kryteria oceniania/ forma zaliczenia Zaliczenie w formie kolokwium.
15. Efekty kształcenia Po zakończeniu zajęć student dysponuje wiedzą o ważnych zjawiskach sztuki polskiej 1918-1939, ujętych z nieoczywistej perspektywy badawczej. Student zyskuje umiejętność krytycznej interpretacji dzieł sztuki.
  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki