EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • Spis pracowników i doktorantów
  • Ewa Ziembińska

Ewa Ziembińska

Ewa Ziembińska – historyk sztuki, kuratorka wystaw, wykładowczyni.

Adres poczty elektronicznej: e.ziembinska@uw.edu.pl

Sylwetka naukowa

Absolwentka Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego (praca magisterska Bracia Natanson. Kolekcje, gusta i krytyka artystyczna napisałam pod kierunkiem prof. dr hab. Marii Poprzęckiej) i Instytutu Badań Literackich PAN (studia podyplomowe), pracownik naukowy Muzeum Narodowego w Warszawie, kustosz kolekcji rzeźby. Otwarty przewód doktorski w Instytucie Sztuki PAN. Kilkukrotna stypendystka Rządu Republiki Francji, Fundacji Lanckorońskich i Towarzystwa Historyczno-Literackiego w Paryżu. Uczestniczka krajowych i międzynarodowych warsztatów kuratorskich i konferencji m.in. staż ze sztuki współczesnej (Paryż, wrzesień 2002), Europejskie Seminarium młodych kuratorów (Paryż, czerwiec 2006), staż i prace badawcze w Musée Rodin w Paryżu (listopad 2019).

Kuratorka wystaw i autorka katalogów m.in. Paryż. Portret miasta (2007), Fryzjer w trumnie (2006, współkuratorka), Sara Lipska. W cieniu mistrza (2012), Rodin / Dunikowski. Kobieta w polu widzenia (2016), Ivan Meštrović/Józef Piłsudski. Historia jednego pomnika (2018). Autorka pierwszego opracowania twórczości Sary Lipskiej. Kuratorka projektu i wystawy Zamoyski ocalony. Laureatka II nagrody „Sybilii”, nagrody Ministra Kultury i Sztuki za najważniejsze wydarzenie muzealne roku 2006.

W 2015 roku uczestniczyła w odzyskaniu przez Polskę rzeźby Jeana-Antoine’a Houdona Diana (kolekcja Łazienki Królewskie w Warszawie), zaginioną w czasie II wojny światowej, autorka ekspertyzy potwierdzającej autentyczność rzeźby w domu aukcyjnym w Wiedniu oraz konsultantka MKiDN w procesie odzyskania dzieła. W latach 2018-2019 – członek zespołu negocjującego zakup kolekcji Augusta Zamoyskiego dla Muzeum Narodowego w Warszawie. Autorka szkoleń w ramach seminarium Współczesne praktyki realizatorów wystaw: opowiadanie o wystawie, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie (2016), Warsztat kuratorki w ramach cyklu szkoleń „Zarządzanie w kulturze” programu Kadra Kultury organizowanych przez Narodowe Centrum Kultury (2017).

 Od 2015 wykłada na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w historii sztuki końca XIX i początku XX wieku, związkami sztuki polskiej i francuskiej, środowiskiem artystów polskich we Francji.

Ważniejsze publikacje:

▪ Muzyka, przestrzeń, horyzont, kat. wystawyzorganizowanej z okazji 10. Forum Lutosławskiego 20 marca-17 maja 2004 Filharmonia Narodowa w Warszawie, red. M. Rusin, E. Ziembińska, Filharmonia Narodowa w Warszawie 2004.

▪ Siergiej Eisenstein – „Nigdy nie uczyłem się rysować” w: Eisenstein – Gorący jak lud. Wystawa rysunków Siergieja Eisensteina, kat. wystawy 18 grudnia 2004-16 maja 2005 Królikarnia, Muzeum Narodowe w Warszawie 2004.

▪ Europe In Art, polski suplement do niemieckiego kat. wystawy 19 stycznia-20 lutego 2005, Królikarnia, Muzeum Narodowe w Warszawie 2005.

▪ Król mistrzów grzebienia złożył dar w: Fryzjer w trumnie, kat. wystawy 5 lipca-27 sierpnia 2006 Królikarnia, red. J. Torchała, E. Ziembińska, A.A. Szablowska, Muzeum Narodowe w Warszawie 2006, s. 44-57.

▪ Szkoła Kenara w: Sztuka XX wieku w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowe w Warszawie 2006, s.150.

▪ Pracownia Form Przestrzennych (Jerzy Jarnuszkiewicz) w: Sztuka XX wieku w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowe w Warszawie 2006, s. 147.

▪ Paryż w twórczości polskich artystów końca XIX i początku XX wieku w: Paryż – portret miasta, kat. wystawy 15 maja-1 lipca 2007, Królikarnia, red. naukowa E. Ziembińska, Muzeum Narodowe w Warszawie 2007, s. 12-34.

▪ Ptak i samolot w: Wystawa paryska 1937. Materiały z sesji naukowej Instytut Sztuki PAN, Warszawa 22-23 października 2007 roku, red. J.M. Sosnowska, Instytut sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2009, s. 261-266.

▪ To oko wybiera. Henri Cartier-Bresson w: Henri Cartier-Bresson. Europejczycy. kat. wystawy 10 października-16 listopada 2008,Królikarnia, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, red. E. Ziembińska, Muzeum Narodowe w Warszawie 2012, s. 15-19.

▪ Sara Lipska-artystka wszechstronna. Wyjątkowa uczennica Dunikowskiego w: „Archiwum Emigracji. Studia. Szkice. Dokumenty”, Rok 2012, zeszyt (1-2) 16-17, s. 82-90.

▪ Sara Lipska, artystka i kobieta wyjątkowa w: Sara Lipska. W cieniu mistrza. kat. wystawy 19 sierpnia-4 listopada 2012 Królikarnia, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, red. E. Ziembińska, Muzeum Narodowe w Warszawie 2012, s. 16-49.

▪ Nowy kolor w rzeźbie. Mika Mickun w: Skontrum w Muzeum Rzeźby, red. A. Tarasiuk i A. Janiszewska, Warszawa 2013, s. 214–227.

▪ Sara Lipska i Adrianna Gorska. Dwie drogi twórcze krzyżujące się w Paryżu: dom Barbary Harrison w Rambouillet / Sara Lipska and Adrianna Gorska. Two artistic routes crossing in Paris. House of Barbar Harrison in Rambouillet w: Polscy i rosyjscy artyści i architekci w koloniach artystycznych zagranicą i na emigracji politycznej1815–1990 / Польские и российские художники и архитекторы в художественных колониях за границей и в политической эмиграции 1815–1990, red. J. Malinowski, I. Gavrash, D. Ziarkowski, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Warszawa-Toruń 2015, Tom / Vol. III, s. 255-260.

▪ Nabiści i bracia Natanson. Historia paryskiej kolekcji / Les Nabis and Natanson brothers. History of the Parisian collection w: Fin de siècle odnaleziony. Mozaika przełomu wieków / Fin de siècle rediscovered. A mosaic of the turn of the century, E. Frąckowiak, P. Kopszak & M. Romeyko-Hurko (Red./ Eds.), Nr 10/2015, Toruń 2015, s. 179-184.

▪ Przyjaciele. Cierplikowski/Dunikowski, kat. wystawy, 30 czerwca-4 września 2016 Muzeum Okręgowe w Sieradzu, red. E. Ziembińska i J. Torchała, Łódź 2016.

▪ Rodin/ Dunikowski. Kobieta w polu widzenia, kat. wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, 22 maja-18 września 2016, Muzeum Narodowe w Krakowie 8 października 2016-15 stycznia 2017, red. naukowa E. Ziembińska, Warszawa 2016.

▪ Ivan Meštrović / Józef Piłsudski. Historia jednego pomnika, kat. wystawy, 18 października – 25 listopada 2018, Galeria Kordegarda Narodowe Centrum Kultury, red. naukowa E. Ziembińska, Warszawa 2018.

▪ Antoine, Sieradz 2018 (wersja PL i ANG) 2019 (wersja PL i FR).

▪ Zamoyski ocalony w: Zamoyski ocalony, kat. wystawy, 17 maja-25 sierpnia 2019, Muzeum Narodowe w Warszawie, red. E. Ziembińska, Warszawa 2019, s. 20-37.

  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki