EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • Spis pracowników i doktorantów
  • Karolina Mroziewicz

Karolina Mroziewicz

karolina.mroziewicz@uw.edu.pl

Adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Dawnej.

Absolwentka Międzynarodowych Studiów Doktoranckich na Wydziale „Artes Liberales” UW oraz studiów magisterskich w Instytucie Historii Sztuki i Filologii Klasycznej UW. W 2015 r. obroniła rozprawę doktorską pt. Imprinting Identities: Illustrated Latin-Language Histories of St. Stephen’s Kingdom (1488–1700), z dziedziny kulturoznawstwa, przygotowaną pod kierunkiem dr hab. Grażyny Jurkowlaniec oraz prof. dr. hab. Jerzego Axera. Dysertacja analizuje tożsamościowotwórczą rolę nowożytnej grafiki oraz łacińskojęzycznej historiografii na Węgrzech na przykładzie późnośredniowiecznej i nowożytnej książki ilustrowanej.

Odbyła staże naukowe na Freie Universität w Berlinie (2007–2008), Uniwersytecie Oksfordzkim (2011-2012) oraz Uniwersytecie Środkowoeuropejskim w Budapeszcie (2012-2013). W latach 2014–2017 kierowała pracami międzynarodowego zespołu „Rex nunquam moritur…” badającego wybrane aspekty funkcjonowania ciał politycznych w kulturze przednowoczesnej i współczesnej (więcej informacji: http://rexnunquammoritur.al.uw.edu.pl/). Od października 2015 r. do listopada 2019 prowadziła w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, w ramach stażu doktorskiego FUGA NCN, badania nad rolą nowożytnych, ilustrowanych pocztów władców w różnicowaniu się pamięci historycznej i narracji narodowych w Polsce, Czechach oraz na Węgrzech (więcej informacji: https://www.ncn.gov.pl/finansowanie-nauki/przyklady-projektow/mroziewicz). We wrześniu 2020 r. rozpoczęła badania nad drukiem barwnym i kolorowanymi grafikami w ramach grantu SONATA NCN, pt. „W poszukiwaniu barw. Drukowanie koloru i malowanie druku w Królestwie Polskim i Wielkim Księstwie Litewskim (ca. 1470-1600)”.

Zainteresowania badawcze: nowożytna grafika ilustracyjna; recepcja kultury antycznej; relacje słowa i obrazu w kulturze dawnej; rola obrazu w kształtowaniu tożsamości narodowych i pamięci historycznej w Europie Środkowej; ikonografia królów i królowych; druk barwny i praktyki kolorowania druków w XVI w.

Ważniejsze publikacje:
Imprinting Identities: Illustrated Latin-Language Histories of St. Stephen’s Kingdom (1488–1700), Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015.

„Limitations of the Reception and Consumption of Illustrations in „Chronica Polonorum” by Maciej of Miechów (Cracow, 1521)”, w: The Reception of the Printed Image in the Fifteenth and Sixteenth Centuries: Multiplied and Modified, edited by Grażyna Jurkowlaniec and Magdalena Herman, New York 2021, s. 134-150.

„Same Kings, Different Narratives: Illustrated Catalogues of Rulers of Poland, Bohemia and Hungary in the Sixteenth and Seventeenth Centuries”, Zeitschrift für Ostmitteleuropa-Forschung, t. 69, z. 1 (2020), s. 27-67.

„Pamięć o wjeździe Zygmunta III do Krakowa (1587) i problem reprezentacji oprawy artystycznej uroczystości w przekazach drukowanych w XVI i XVII wieku”, Rocznik Historii Sztuki, t. 44 (2019), s. 163-177.

„Regum Poloniae icones Tomasza Tretera ze zbiorów Biblioteki Królewskiej w Sztokholmie i szwedzkie wątki w losach serii”, Folia Historiae Artium. Seria Nowa, t. 15 (2017), s. 25-34.

“The Image of the Lithuanian and Ruthenian Legacy of the Jagiellons in 16th-Century Pictorial Catalogues of Polish Monarchs”, Ikonotheka, t. 27 (2017), s. 133-156.

“The King’s Immature Body: Representations of Child Coronations in Poland, Hungary and Bohemia (1382-1530)”, [w:] Premodern Rulership and Contemporary Political Power: the King’s Body Never Dies, pod red. Karoliny Mroziewicz i Aleksandra Sroczyńskiego, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2017, s. 139-167.

“When the Turk Roamed around Belgrade: The Ottomans’ Advent to the Hungarian Borderlands in the pre-Mohács Flugschriften”, [w:] Cultures in Motion: Studies in the Medieval and Early Modern Periods, seria Byzantina et Slavica Cracoviensia VIII, red. Adam Izdebski, Damian Jasiński, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014, s. 289-309.

  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki