karolina.mroziewicz@uw.edu.pl
Adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Dawnej.
Absolwentka Międzynarodowych Studiów Doktoranckich na Wydziale „Artes Liberales” UW oraz studiów magisterskich w Instytucie Historii Sztuki i Filologii Klasycznej UW. W 2015 r. obroniła rozprawę doktorską pt. Imprinting Identities: Illustrated Latin-Language Histories of St. Stephen’s Kingdom (1488–1700), z dziedziny kulturoznawstwa, przygotowaną pod kierunkiem dr hab. Grażyny Jurkowlaniec oraz prof. dr. hab. Jerzego Axera. Dysertacja analizuje tożsamościowotwórczą rolę nowożytnej grafiki oraz łacińskojęzycznej historiografii na Węgrzech na przykładzie późnośredniowiecznej i nowożytnej książki ilustrowanej.
Odbyła staże naukowe na Freie Universität w Berlinie (2007–2008), Uniwersytecie Oksfordzkim (2011-2012) oraz Uniwersytecie Środkowoeuropejskim w Budapeszcie (2012-2013). W latach 2014–2017 kierowała pracami międzynarodowego zespołu „Rex nunquam moritur…” badającego wybrane aspekty funkcjonowania ciał politycznych w kulturze przednowoczesnej i współczesnej (więcej informacji: http://rexnunquammoritur.al.uw.edu.pl/). Od października 2015 r. do listopada 2019 prowadziła w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, w ramach stażu doktorskiego FUGA NCN, badania nad rolą nowożytnych, ilustrowanych pocztów władców w różnicowaniu się pamięci historycznej i narracji narodowych w Polsce, Czechach oraz na Węgrzech (więcej informacji: https://www.ncn.gov.pl/finansowanie-nauki/przyklady-projektow/mroziewicz). We wrześniu 2020 r. rozpoczęła badania nad drukiem barwnym i kolorowanymi grafikami w ramach grantu SONATA NCN, pt. „W poszukiwaniu barw. Drukowanie koloru i malowanie druku w Królestwie Polskim i Wielkim Księstwie Litewskim (ca. 1470-1600)”.
Zainteresowania badawcze: nowożytna grafika ilustracyjna; recepcja kultury antycznej; relacje słowa i obrazu w kulturze dawnej; rola obrazu w kształtowaniu tożsamości narodowych i pamięci historycznej w Europie Środkowej; ikonografia królów i królowych; druk barwny i praktyki kolorowania druków w XVI w.
Ważniejsze publikacje:
Imprinting Identities: Illustrated Latin-Language Histories of St. Stephen’s Kingdom (1488–1700), Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015.
„Limitations of the Reception and Consumption of Illustrations in „Chronica Polonorum” by Maciej of Miechów (Cracow, 1521)”, w: The Reception of the Printed Image in the Fifteenth and Sixteenth Centuries: Multiplied and Modified, edited by Grażyna Jurkowlaniec and Magdalena Herman, New York 2021, s. 134-150.
„Same Kings, Different Narratives: Illustrated Catalogues of Rulers of Poland, Bohemia and Hungary in the Sixteenth and Seventeenth Centuries”, Zeitschrift für Ostmitteleuropa-Forschung, t. 69, z. 1 (2020), s. 27-67.
„Pamięć o wjeździe Zygmunta III do Krakowa (1587) i problem reprezentacji oprawy artystycznej uroczystości w przekazach drukowanych w XVI i XVII wieku”, Rocznik Historii Sztuki, t. 44 (2019), s. 163-177.
„Regum Poloniae icones Tomasza Tretera ze zbiorów Biblioteki Królewskiej w Sztokholmie i szwedzkie wątki w losach serii”, Folia Historiae Artium. Seria Nowa, t. 15 (2017), s. 25-34.
“The Image of the Lithuanian and Ruthenian Legacy of the Jagiellons in 16th-Century Pictorial Catalogues of Polish Monarchs”, Ikonotheka, t. 27 (2017), s. 133-156.
“The King’s Immature Body: Representations of Child Coronations in Poland, Hungary and Bohemia (1382-1530)”, [w:] Premodern Rulership and Contemporary Political Power: the King’s Body Never Dies, pod red. Karoliny Mroziewicz i Aleksandra Sroczyńskiego, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2017, s. 139-167.
“When the Turk Roamed around Belgrade: The Ottomans’ Advent to the Hungarian Borderlands in the pre-Mohács Flugschriften”, [w:] Cultures in Motion: Studies in the Medieval and Early Modern Periods, seria Byzantina et Slavica Cracoviensia VIII, red. Adam Izdebski, Damian Jasiński, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014, s. 289-309.