O sobie:
Od 1.10.2020 adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki i Kultury Nowoczesnej w ramach grantu OPUS Narodowego Centrum Nauki, gdzie kieruje międzynarodowym projektem badawczym „Akeda jako ofiara złożona w kulturze żydowskiej w XX w” realizowanym we współpracy międzynarodowej (USA, Izrael). Absolwentka historii sztuki (UKSW, magisterium 2001), hebraistyki (UW, magisterium 2007) i stosunków chrześcijańsko-żydowskich (Instytut Woolfa, Cambridge, magisterium 2005). Stopień doktora nauk humanistycznych uzyskała na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w 2013 r na podstawie rozprawy doktorskiej analizującej recepcję Judyty, Estery i Sulamitki w sztuce artystów polsko-żydowskich XIX i XX w. Stypendystka Ministerstwa Edukacji Narodowej (2009-2010), British Council (2000-2001), DAAD (2000) oraz fundacji Memorial (2011-2012) i Rothschild (2008-2009, 2011-2012). Odbyła staże naukowe na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie pod kierunkiem współpromotorki prof. Zivy Amishai-Maisels (2010-2011) oraz na Uniwersytecie w Oxfordzie w Centre for Hebrew and Jewish Studies (2014). W latach 2014-2019 realizowała indywidualny grant badawczy FUGA „Pieta w sztuce żydowskiej i chrześcijańskiej w XIX i XX w: Studium porównawcze”. W 2019-2020 w ramach stypendium Rothschild Foundation Hanadiv Europe kierowała projektem badającym wyobrażenia Hioba w nowoczesnej sztuce żydowskiej. Wygłaszała wykłady gościnne w Baruch College na City University of New York, w Centre for Hebrew and Jewish Studies w Oxfordzie, na Uniwersytecie w Paryżu (Université de Paris VIII). Publikowała m.in. w „Ars Judaica”, „Images. A Journal of Jewish Art and Visual Culture” i „Journal of Modern Jewish Studies”.
Jej zainteresowania badawcze dotyczą nowoczesnego malarstwa, rzeźby i grafiki w Polsce, w Europe i Stanach Zjednoczonych. Szczególnie bliska jest jej sztuka artystów żydowskich w diasporze i w Izraelu, w twórczości których występują motywy biblijne (Starego i Nowego Testamentu). Ponadto interesuje się historią i literaturą żydowską, studiami nad pamięcią i tożsamością żydowską. Jest także wieloletnim wykładowcą akademickim. Prowadziła wykłady z historii sztuki żydowskiej i izraelskiej, kultury Żydów polskich, muzealnictwa żydowskiego, współczesnej kultury izraelskiej i filmu oraz zajęcia ze współczesnego języka hebrajskiego m.in. w UMCS, UAM i WSFH.
Wybrane publikacje/Selected publications:
- Reading Pietà Through the Experience of the Holocaust by Eastern European Artists (Mané-Katz, Erna Rosenstein, Moshe Bernstein and Zygmunt Menkes (w przygotowaniu)
- Recepcja motywu Piety w sztuce wybranych artystów żydowskich i chrześcijańskich w XX w (w przygotowaniu)
- „I Am the Rose of Sharon, and the Lily of the Valleys” : Visualising the Metaphors of the Song in Modern Jewish Art [w:] The Song of Songs in Its Context, BETL 310, red. Pierre van Hecke, Leuven 2020 ( w druku)
- Wizualizacje losu ofiar żydowskich pogromie. Pieta w twórczości artystów żydowskich z Europy Środkowo-Wschodniej, [w:] Pogromy Żydów na ziemiach polskich w XIX i XX. T.1. Literatura i sztuka, red. Sławomir Buryła, Warszawa 2018, s. 269-289
- Pietà in Jacob Steinhardt‘s Early Oeuvre, „Images. A Journal of Jewish Art and Visual Culture„, 10, 2017, s.84-9
- Między Opłakiwaniem a Pietą. Inspiracje motywami pasyjnymi w twórczości Samuela Hirszenberga, Wilhelma Wachtla i Leopolda Pilichowskiego, [w:] Bracia Hirszenbergowie – w poszukiwaniu ziemi obiecanej. Hirszenbergs Brothers: In search of the Promised Land, red. Adam Klimczak, Teresa Śmiechowska, Łódź-Warszawa 2017 (katalog cyfrowy), s. 455-476 (w jęz. polskim i angielskim
- Teaching Jewish Art in Poland, „Ars Judaica”, 13, 2017, s.11-1
- Dialogue with Christian Art: The Pietà in Early 20th Century Jewish Art, [w:] Art in Jewish Society, red. Jerzy Malinowski, Małgorzata Stolarska-Fronia, Renata Piątkowska, Tamara Sztyma, Warszawa-Toruń 2016, s. 145-159
- Recenzja książki (Review): Samantha Baskind, „Jewish Artists and the Bible in Twentieth-century America”, Philadelphia: Pennsylvania State University Press, 2014, „Journal of Modern Jewish Studies”, 16:1, 2017, s. 172-173
- Challenging the Non-Jewish Images of a Jewish Queen: Portrayals of Esther in Early Twentieth –Century Jewish Art”, „Ars Judaica”, 12, 2016, s. 71-9
- W poszukiwaniu inspiracji historią, literaturą i Biblią. Refleksje nad wybranymi postaciami z twórczości Maurycego Gottlieba, [w:] Maurycy Gottlieb: W poszukiwaniu tożsamości/In Search for Identity, red. Maria Milanowska, Łódź 2014, s. 69-85; 87- 102 (w jęz. pol. i ang.
- Biblical Literature in Jewish Art: The Iconography of the Song of Songs in the Art of Wilhelm Wachtel (1875-1952) and Ephraim Moses Lilien (1874-1927), [w:] Studies in Hebrew Language, Literature and Culture: Proceedings of the 20th Hebrew Scientific Conference in Europe, Poznań-Toruń, 2013, s. 69-78 (w jęz. hebr.)
- Portrayals of ‚Biblical’ women in Maurycy Gottlieb and Wilhelm Wachtel’s Painting: A Semiotic and an Iconographic Approach to the Pictures of Judith and Salome, [w:] Jewish Artists and Central –Eastern Europe, red. Jerzy Malinowski, Renata Piątkowska, Tamara Sztyma-Knasiecka, Warszawa 2010, s.183-195.
- Maurycy Gottlieb (1856-1879) – Chrystus nauczający w Kafarnaum (1878-79): ikonografia żydowska czy chrześcijańska?, [w:] Różni Razem, red. Jolanta Żyndul, Warszawa 2007, s.157-170.
- Pietà in Modern Jewish and Christian Art (książka, w przygotowaniu)
- Portrayals of Judith, Esther, and the Shulamite in Late 19th and Early 20th Century Jewish Art (książka, w przygotowaniu)
Dr. Monika Czekanowska-Gutman is an Assistant Professor at the Department of Modern Art and Culture within the OPUS grant granted by the National Science Centre (Poland), where she is the Principal Investigator of an international collaboration project (with researches from the USA and Israel) entitled “Akedah as an Actual Sacrifice in Modern Jewish culture in 20th Century.” She holds BA and MA in art history from the Cardinal Wyszynski University in Warsaw (2001), with specialization in nineteenth century Jewish art, MA in Jewish-Christian relations from the Woolf Institute in Cambridge (2005), and BA and MA in Hebrew studies from the University of Warsaw (2007). Her PhD thesis granted in 2013 by the Adam Mickiewicz University in Poznan, analyzes the visual reception of Judith, Esther and Shulamite in modern Polish-Jewish art. She has received scholarships from DAAD (2000), British Council (2000-2001), Memorial Foundation (2010-2011), Rothschild Foundation (2008-2009, 2011-2012), as well as from National Science Centre of Poland (2014-2019) and Ministry of Education (2009-2010). She was a visiting PhD student at the Department of Art History at the Hebrew University in Jerusalem (under the co-supervisor Ziva Amishai-Maisels) and a visiting scholar at the Oxford Centre for Hebrew and Jewish Studies (2014). In 2014-2019 she worked on the project “Pietà in Nineteenth and Twentieth Century Jewish and Christian Art: A Comparative Study” as part of the post-doctoral internship “Fuga” granted by the National Science Centre of Poland. In 2019-2020 within the Rothschild Foundation grant, she worked on representations of Job in modern Jewish Art”. She published in “Ars Judiaca”, “Images. A Journal of Jewish Art and Visual Culture” and Journal of Modern Jewish Studies”.
Her research has focused on modern painting, sculpture and graphics in Poland, Europe and the United States. The core of her research is the art of modern Jewish artists created both in the diaspora and in Israel, in which Biblical themes (from the Old and New Testaments) are present. She is also interested in Jewish history and literature, studies in memory, and Jewish identity. She has lectured on Jewish and Israeli art, culture of Polish Jews, modern Israeli culture and film and Hebrew language at the Higher School of Hebrew Philology, at the Adam Mickiewicz University of Poznań, and at the Maria Curie University of Lublin.