EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • Spis pracowników i doktorantów
  • Ika Matyjaszkiewicz

Ika Matyjaszkiewicz

Absolwentka Instytutu Historii Sztuki UW i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; doktorantka w IHS UW. Pod kierunkiem dr hab. Grażyny Jurkowlaniec przygotowuje rozprawę doktorską Pomiędzy ciałem a obrazem. Malarskie przedstawienia Volto Santo z Lukki i ich odbiorcy w wiekach średnich.

Adres poczty elektronicznej:     ika.matyjaszkiewicz@gmail.com

Publikacje:

Szata i krzyż. Kult Volto Santo i płynność płci w późnym średniowieczu , w: Habitus facit hominem – społeczne funkcje ubioru w średniowieczu i w epoce nowożytnej, red. Marcin Pauk, Monika Saczyńska, Ewa Wółkiewicz, Warszawa 2016, s. 111-140

Human – Absolute – Painting. Golden Apses in Byzantine Art and in Venetian Painting of Renaissance, „Series Byzantina”, 12: 2014, s. 55-73

Metamorfozy: ciała, obrazu, widza. Kult Volto Santo i wizerunki Wilgefortis, w: Procesy Przemian w sztuce śrdeniowiecznej. Przełom – regres – innowacja – tradycja, red. Rafał Eysymontt, Romuald Kaczmarek, Warszawa 2014, s. 305-315

Volto Santo jako dzieło św. Nikodema – św. Nikodem jako autor Volto Santo, w: Autor i jego dzieło w wiekach średnich, red. Anna Laskowska, Maksymilian Sas, Warszawa 2014, s. 77-88

Przestrzeń refleksji a miejsce przedmiotu w hitorii sztuki. Galeria Sztuki Średnowiecznej MNW w nowej odsłonie, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, 5: 2014     http://www.widok.ibl.waw.pl/index.php/one/article/view/176/285

The Body and Memory. Actualisation of the Absent in Mirosław Bałka’s ‘How It Is’, „Ikonotheka”, 24: 2013, s.185-203

Media Transformation as Translation. The Volto Santo of Lucca and Its Proxy in Marienwerder (Kwidzyń) [w:] Artistic Translations between fourteenth and sixteenth centuries, red. Zuzanna Sarnecka, Aleksandra Fedorowicz-Jackowska, Warszawa 2013, s. 35 – 50

artykuły w witrynie Sensualność w kulturze polskiej. Przedstawienia zmysłów człowieka w języku, piśmiennictwie i sztuce od średniowiecza do współczesności (2012):  Haptyczność wizji przed ‚epoką sztuki’; Barokowa haptyczność wizji; Dynamika spojrzenia – średniowiecze; Cielesność macierzyństwa Marii w ikonografii średniowiecznej; Realizm transgresyjny a gest wotywny; Ukrzyżowanie androgyne; Figura in transi; Acheiropoietos; Wizualizacja wizji – legendy i obrazy; Wizualizacja wizji – przedmiot i podmiot (http://sensualnosc.ibl.waw.pl/pl/)

Teksty przyjęte do publikacji:

Distance and Embrace: Spatial Conditions of Access to the Volto Santo of Lucca – artykuł przyjęty do publikacji w pracy zbiorowej Place and Space in the Medieval World, ed. Megan Boulton et al., Routledge 2017

 

  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki