Dyżury :
O sobie:
Adiunkt w Katedrze Historii Sztuki Nowoczesnej. Magisterium z historii sztuki otrzymał w 2008 roku w Instytucie Historii Sztuki UJ, magisterium z filozofii w 2010 roku w Instytucie Filozofii UJ. W 2013 roku doktoryzował się na Wydziale Historycznym UJ na podstawie pracy „Postminimalizm w sztukach wizualnych w latach 1985-2000. Artyści wobec dziedzictwa minimalizmu. Roni Horn, Felix Gonzalez-Torres, Derek Jarman”. W latach 2014-2017 pracował jako adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie realizował przyznany przez Narodowe Centrum Nauki staż podoktorski pt. „Obrazy (z) Wielkiej Wojny. Sposoby reprezentacji Wielkiej Wojny 1914-1918 w sztuce w Polsce”. Stypendysta Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (2016), laureat stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców (2017). Krytyk sztuki i niezależny kurator, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA i Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Od 2019 roku pełni funkcję redaktora naczelnego rocznika „Ikonotheka”.
English
Dr. Wojciech Szymański is an Assistant Professor in the Chair of History of Modern Art. He is an independent curator and art critic; member of the International Association of Art Critics AICA, author of the book Argonauci. Postminimalizm i sztuka po nowoczesności. Eva Hesse – Felix Gonzalez-Torres – Roni Horn – Derek Jarman [The Argonauts. Postminimalism and Art After Modernism: Eva Hesse – Felix Gonzalez-Torres – Roni Horn – Derek Jarman] (2015) and numerous academic and critical texts; curator of group and solo shows and art projects. He is the editor-in-chief of Ikonotheka peer-reviewed journal. His last research project Images of/from the Great War. Modes of representation of the Great War (1914-1918) in Polish art was carried out within the framework of the post-doctoral programme awarded by the Polish National Science Centre.
Publikacje/ Publications:
Recenzowane monografie jednoautorskie:
- Szymański W., 2015, Argonauci. Postminimalizm i sztuka po nowoczesności. Eva Hesse – Felix Gonzalez-Torres – Roni Horn – Derek Jarman, Wydawnictwo Korporacja Ha!art, Kraków 2015, s. 353.
Redakcja recenzowanych prac zbiorowych:
- Szymański W., Kusek R., Piątek B., 2019, Aftermath: The Fall and the Rise after the Event, Jagiellonian University Press, Kraków 2019, s. 350.
- Szymański W., Ujma M., 2016, Pany chłopy chłopy pany / Masters Peasants Peasants Masters, Galeria BWA „Sokół”, Nowy Sącz 2016, s. 223. (Książka w polskiej i angielskiej wersji językowej).
- Szymański W., Sajewska D., 2014, „Przegląd Kulturoznawczy” 4 (22), s. 361-458.
- Płucienniczak P., Szczepan A., Szymański W., 2008, Nie/Konsekwencje ponowoczesności. Wybór tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. 128.
Publikacje w czasopismach recenzowanych:
- Szymański W., Kusek R., 2019, Kings as ‚Queens’ – Textual and Visual Homophobic Fabrications of Two Polish Kings: The Curious Cases of Bolesław the Generous and Henry I of Poland, „Royal Studies Journal”, 6 nr 2 (2019), s. 127-147.
- Szymański W., 2019, Vernacularism, Lesser Poland’s Heimat, and Auxiliary Sciences in the Study of Architecture for the Third Reich, „Kunsttexte.de. E-journal für Kunst- und Bildgeschcichte” 3 2019.
- Szymański W., 2018, Hysteria virilis? Polska historia i histeria Wielkiej Wojny, „Wielogłos” 3 (37) 2018, s. 57-78.
- Szymański W., 2018, The Great War and Polish Memory: Architectural Forms of Commemoration and the Myth of a New State, „Studi Slavistici” XV 2018, s. 201-215.
- Szymański W., 2018, Wielka Wojna, fotografia traumatyczna i efekt traumy, „Teksty Drugie” nr 4 2018, s. 37-55.
- Szymański W., 2018, Modi memorandi. Pamiętanie i przeżywanie Wielkiej Wojny wtedy i dzisiaj. Próba komparatystyczna, „Litteraria Copernicana” nr 3 (27) 2018, s. 27-42.
- Szymański W., Kusek R., 2017, ‘Neither here nor there’: Ali Smith and the Nachleben of Aby Warburg, „Hungarian Journal of English and American Studies” 23 (2), s. 263-284.
- Szymański W., 2016, Od cyganerii do sztuki post-romskiej i z powrotem. Mapowanie Czarnej Góry, „Studia Romologica” nr 9 2016, s. 31-44.
- Szymański W., Kusek R., 2015, An Unlikely Pair: J.M. Coetzee and Berlinde De Bruyckere, „Werkwinkel. Journal of Low Countries and South African Studies” 10 (1), s. 13-32.
- Szymański W., 2015, A Place of Memory – Monument – Counter-Monument. Artistic Strategies of Commemoration in Krakow’s District of Podgórze, „RIHA Journal”. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Miejsce pamięci – pomnik – anty-pomnik. Artystyczne strategie upamiętniania na terenie krakowskiego Podgórza, [w:] tamże).
- Szymański, 2014, „O jedno tylko proszę skromnie, nie zapomnijcie nigdy o mnie”. Zachodniogalicyjskie cmentarze wojenne w świetle nowych problemów i perspektyw badawczych, „Przegląd Kulturoznawczy” nr 4 (22), s. 427-447.
- Szymański W., Sajewska D., 2014, Wielka Wojna: amnezja i anamneza, „Przegląd Kulturoznawczy” nr 4 (22), s. 361-367.
- Szymański W., 2014, „Obraz tym się różni od pilnika, że jest w użyciu wszechstronniejszy” lub Andrzej Wróblewski na nowo odczytany. Notatki na marginesie Unikania stanów pośrednich, „Sztuka i Dokumentacja” nr 11, s. 115-124.
- Szymański W., 2014, Rękawiczki Albrechta Dürera. O wczesnych pismach Jana Białostockiego, „Quart” nr 4 (34), s. 46-67.
- Szymański W., 2014, All about Eve. Eva Hesse and Post-Minimalist Romantic Irony, „RIHA Journal”. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Wszystko o Ewie. Eva Hesse i postminimalistyczna ironia romantyczna, [w:] tamże).
- Szymański W., 2014, Ja, co to piszę, „Women Online Writing Journal. Special Issue: Fifteen Shades of Polish Feminism: Literature, Culture and Gender Discourses in Polish Academia”, red. M. Świerkosz, U. Chowaniec, No 3, s. 180-192.
- Szymański W., 2013, Śmierć i dziewczyna i żona Putyfara. Ryciny Hansa Sebalda Behama, „Modus. Prace z Historii Sztuki”, nr XII-XIII, s. 135-146.
- Szymański W., 2012, Dziwne obrazy, „Wielogłos. Wybór tekstów. Pismo Wydziału Polonistyki UJ” nr 1 2012, s. 58-72.
- Szymański W., 2009, Podróż włoska, czyli zobaczyć Neapol i umrzeć, „Panoptikum. Audiowizualia – Film /Media /Sztuka” nr 8 (15), s. 210-220.
- Szymański W., 2009, Sztuka i AIDS. Wstręt w amerykańskim środowisku artystycznym, „Splot: wstręt”, s. 191-196.
- Szymański W., 2008, Hasło rewolucji permanentnej, czyli gejowska fantazja na tematy narodowe, „Panoptikum. Audiowizualia – Film /Media /Sztuka” nr 7 (14), s. 163-175.
- Szymański W., 2007, Po drugiej stronie lustra albo niezgoda na świat Jeana Geneta. Na marginesie Cyklu genetowskiego Pawła Książka, „Panoptikum. Audiowizualia – Film /Media /Sztuka” nr 5 (13), s. 106-122.
Publikacje recenzowane w książkach zbiorowych:
- Szymański W., 2020, Powrót do Strawberry Hill. Księżna Izabela Czartoryska w gościnie u Horace’a Walpole’a?, [w:] Ingenium et labor. Studia ofiarowane Profesorowi Antoniemu Ziembie z okazji 60. urodzin, red. P. Borusowski et al., Uniwersytet Warszawski, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2020, s. 301-306.
- Szymański W., 2020, Wystawianie historii Wielkiej Wojny. Rekonstrukcje polskości i pamięć wielokierunkowa wojny w Galicji, [w:] Niedokończona wojna? „Polskość” jako zadanie pokoleniowe, red. R. Traba, Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2020, s. 177-195.
- Szymański W., 2019, Wernakularyzm, małopolski Heimat i nauki pomocnicze w badaniach nad architekturą dla III Rzeszy, [w:] Urbanistyka i architektura okresu III Rzeszy w Polsce, red. K. Jara, A. Paradowska, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2019, s. 143-173.
- Szymański W., 2019, The Importance of Place: Romani Art, Central Europe, and the Case of Czarna Góra, [w:] International Opportunities in the Arts, red. M. Sherman, Vernon Press, Wilmington DE 2019, s. 405-427.
- Szymański W., 2019, Kraków – Troja. Geografia wyobrażona Stanisława Wyspiańskiego, [w:] Architektura w mieście, architektura dla miasta. Przestrzeń publiczna w miastach ziem polskich w „długim” dziewiętnastym wieku, red. A. Łupienko, A. Zabłocka-Kos, Instytut Historii PAN, Warszawa 2019, s. 219-237.
- Szymański W., Kusek R., Piątek B., 2019, In the Wake of the Event, [w:] Aftermath: The Fall and the Rise after the Event, red. R. Kusek, B. Piątek, W. Szymański, Jagiellonian University Press, Kraków 2019, s. 9-21.
- Szymański W., 2018, Lost Generation Adrift: Polish Art and the Great War as a Generational Experience, [w:] The Great War, Łódź 2018, s. 115-136.
- Szymański W., 2018, Zagubiona stracona generacja. Sztuka polska wobec Wielkiej Wojny jako przeżycia pokoleniowego, [w:] Wielka Wojna, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2018, s. 115-136.
- Szymański W., 2018, The Others of Interwar Poland: Attitudes of Folk and Artists from Peasant Backgrounds Towards the State and Its Institutions, [w:] The Avant-garde and the State, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2018, s. 194-209.
- Szymański W., 2018, Inny dwudziestolecia. Artyści ludowi i artyści z ludu wobec państwa i jego instytucji, [w:] Awangarda i państwo, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2018, s. 193-207.
- Szymański W., 2018, Klasyczna postać powieści historycznej XXI wieku. W komnatach Wolf Hall Hilary Mantel, [w:] Powieść brytyjska w XXI wieku. Szkice, red. E. Kowal, B. Kucała, R. Kusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018, s. 109-123.
- Szymański W., Kusek R., 2018, Jądro dziwności. Queer Britannia w The Sparsholt Affair Alana Hollinghursta, [w:] Powieść brytyjska w XXI wieku. Szkice, red. E. Kowal, B. Kucała, R. Kusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018, s. 221-239.
- Szymański W., 2017, Kwadratowe koło: Andrzej Wróblewski i nowoczesny realizm socjalistyczny, [w:] Socrealizmy i modernizacje, red. A. Sumorok, T. Załuski, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź 2017, s. 269-290.
- Szymański W., Paradowska A., 2017, Towarzysz architekt. Wizje nowoczesności Mariana Spychalskiego i nieukończony projekt II RP, [w:] Socrealizmy i modernizacje, red. A. Sumorok, T. Załuski, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź 2017, s. 46-74.
- Szymański W., 2017, The Map and the Territory. The Gorlice Necropolis as a Colonial Text, [w:] Reconstructions and Modernizations of Historic Towns in Europe in the First Half of the Twentieth Century: Nation, Politics, Society, eds. I. Barańska, M. Górzyński, Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Kalisz 2017, s. 231-259.
- Szymański W., 2017, Being with Oneself / Being with You: Friendship and Art Criticism, [w:] The Politics and Poetics of Friendship, eds. E. Kowal, R. Kusek, Jagiellonian University Press, Kraków 2017, s. 59-70.
- Szymański W., 2017, Being Natalia LL: Transfigurations of a Trickster, [w:] Natalia LL. Consumer Art and Beyond, ed. A. Jakubowska, Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art, Warszawa 2017, s. 35-56.
- Szymański W., 2016, Być jak Natalia LL. Transfiguracje trickstera, [w:] Natalia LL. Nie tylko Sztuka konsumpcyjna, red. A. Jakubowska, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2016, s. 13-33.
- Szymański W., 2016, Rzeźba w (zbyt) poszerzonym polu? Emancypacja i formalizm dzisiaj, [w:] Rzeźba dzisiaj / Sculpture Today, red. E. Domanowska, M. Smolińska, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 2016, s. 83-97. Tekst także w angielskiej wersji językowej [w:] tamże, s. 217-232.
- Szymański W., 2016, Mapa i terytorium. Gorlickie miasto umarłych jako kolonialny tekst, [w:] Odbudowy i modernizacje miast historycznych w Europie pierwszej połowy dwudziestego wieku: naród, polityka i społeczeństwo, red. I. Barańska, M. Górzyński, Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Kalisz 2016, s. 228-255.
- Szymański W., 2016, The Monument to the Victims of Fascism in Płaszów as a Text, Context, and Subtex of Culture. The Memory of War After the War, [w:] Płaszów: Discovering, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Kraków 2016, s. 143-169.
- Szymański W., 2016, Pomnik Ofiar Faszyzmu w Płaszowie jako tekst, kontekst i pod-tekst kultury. Pamięć o wojnie po wojnie, [w:] Płaszów. Odkrywanie, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Kraków 2016, s. 143-169.
- Szymański W., 2016, Gdzie są chłopcy z tamtych lat. Doświadczenia Wielkiej Wojny w The Soldier’s Song Alana Monaghana, [w:] Powieść irlandzka w XXI wieku. Szkice, red. E. Kowal, R. Kusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016, s. 99-113.
- Szymański W., Kusek R., 2015, Human, All Too Human, Beyond Human: Animals and Late Style, [w:] Sustainable Art. Facing the Need for Regeneration, Responsibility and Relations, red. A. Markowska, Polish Institute of World Art Studies & Tako Publishing House, Warsaw-Toruń 2015, s. 195-203.
- Szymański W., 2015, Venice – Iceland: A Journey to Utopia, [w:] The Self-Industry. Therapy and Fiction, red. J. Szurman, A. Woźniakowska, K. Kowalczyk-Twarowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 353-362.
- Szymański W., 2015, Eternal Grunwald or Ewiges Tannenberg. A History of History (as/of) Battlefield, [w:] The Past That Would Not Pass Away. History, Remembrance, Oblivion in the Work of Dorota Nieznalska / Przeszłość, która nie chce przeminąć. Historia, pamięć, zapomnienie w pracach Doroty Nieznalskiej, red. A. Markowska, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2015, s. 124-177. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako: Wieczny Grunwald albo Ewiges Tannenberg. Historia historii (jako) pola bitwy, [w:] tamże).
- Szymański W., 2015, A Celluloid Souvenir: Creation of Stereotypes by Means of Photography, [w:] red. R. Kusek, J. Purchla, J. Sanetra-Szeliga, Nations and Stereotypes 25 Years After: New Borders, New Horizons, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2015, s. 288-305.
- Szymański W., 2015, Pamiątka z celuloidu. O stereotypowym odczytywaniu fotografii, [w:] Narody i stereotypy 25 lat później. Nowe granice, nowe horyzonty, red. R. Kusek, J. Purchla, J. Sanetra-Szeliga, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2015, s. 294-311.
- Szymański W., 2015, Images from the Eastern Flank. Great Returns or Death Among Old Decorations? Remarks on Representation of the Great War in Polish Art, [w:] Conflicting Discources, Comepting Memories: Commemorating The First World War, red. A. Branach-Kallas, N. Sabinierz, N. Strehlau, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015, s. 15-37.
- Szymański W., 2015, Pusty grób: semioza – symbol – indeks – znak. Cmentarze wojenne z okresu Wielkiej Wojny jako miejsca polskiej nie-pamięci, [w:] Wielka Wojna – ważne sprawy – zwykli ludzie, red. S.P. Kubiak, A. Zawiszewska, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015, s. 25-36.
- Szymański W., 2015, Sądzić książkę po okładce. O polskich projektach okładek książek Alice Munro, [w:] Alice Munro. Wprowadzenie do twórczości, red. M. Buchholtz, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s. 389-409.
- Szymański W., 2014, Aretino’s Eyes: Looking at Paintings in Hilary Mantel’s Wolf Hall, [w:] The Art of Literature, Art in Literature, red. Magdalena Bleinert, Izabela Curyłło-Klag, Bożena Kucała, Jagiellonian University Press, Kraków 2014, s. 65-75.
- Szymański W., 2012, The Program of No Program, [w:] Rozmawiając o wystawie / Talking about Exhibition, red. M. Hussakowska, Instytut Historii Sztuki UJ, Kraków 2012, s. 162-193. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Programowy brak programu, [w:] tamże).
- Szymański W., 2012, Postminimalizm jako zwrot etyczny. Strategie Felixa Gonzaleza-Torresa, [w:] Strategie wystawiania, red. M. Hussakowska, E.M. Tatar, Universitas, Kraków 2012, s. 247-271.
- Szymański W., 2010, Ambasadorowie, [w:] Powrót artysty. Jerzy Ryszard „Jurry” Zieliński /1943-1980/, red. M. Tarabuła, Galeria Zderzak, Kraków 2010, s. 15-21.
- Szymański W., 2010, Tanizakiego Pochwała cienia. Estetyczne zobowiązania historyka sztuki, [w:] Księga przyjaciół nauk i sztuk. Publikacja z okazji XXX-lecia działalności Krakowskiego Młodzieżowego Towarzystwa Przyjaciół Nauk i Sztuk 1978-2008, red. J. Chmieliński, B. Misiek, Kraków 2010, s. 122-130.
- Szymański W., 2008, Marksizm i queer, [w:] Nie/Konsekwencje ponowoczesności. Wybór tekstów, red. P. Płucienniczak, A. Szczepan, W. Szymański, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. 21-28.
Współautorstwo i redakcja prac zbiorowych:
- Szymański W. (red.), 2019, Tomasz Kręcicki. Książka, Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, Tarnów 2019, s. 208. (Książka w polskiej i angielskiej wersji językowej).
- Szymański W., 2016, Kali Berga, Fundacja Sztuki Jaw Dikh!, Kraków 2016, s. 96. (Książka w angielskiej i romskiej wersji językowej).
- Deskur M., Szymański W., 2014, Amen Roma, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Kraków 2014, s. 98. (Książka w angielskiej i romskiej wersji językowej).
- Dutkowska A., Szymański W. (red.), 2011, Kraków kobiet. Przewodnik turystyczny, Korporacja ha!art, Kraków 2011, s. 267.
Teksty w katalogach wystaw:
- Szymański W., 2019, Wehikuł czasu, [w:] Przemek Branas. Dwa wschody lub więcej, red. Gabriela Warzycka-Tutak, Galeria Labirynt w Lublinie, BWA w Tarnowie, Gdańska Galeria Miejska, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Lublin-Gdańsk-Orońsko 2019, s. 54-61. (Tekst także w angielskiej i arabskiej wersji językowej, [w:] tamże).
- Szymański W., 2018, Paulina Ołowska, [w:] Zderzacz kultur. Sztuka postegzotyczna, red. G. Gawlik, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków 2018, s. 66-69. (Tekst także w angielskiej wersji językowej jako Paulina Olowska, [w:] tamże).
- Szymański W., 2018, Dahn Vō, [w:] Zderzacz kultur. Sztuka postegzotyczna, red. G. Gawlik, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków 2018, s. 90-93. (Tekst także w angielskiej wersji językowej jako Dahn Vō, [w:] tamże).
- Szymański W., 2017, Nieme słowa / niemoc słowa. Natalia LL i logopedia, [w:] Natalia LL. Sum ergo sum, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń 2017, s. 35-42. (Tekst także w angielskiej wersji językowej jako Dumb Words / The Powerlessness of Word: Natalia LL and Logopaedics, [w:] tamże, s. 43-50).
- Szymański W., 2017, Przemysław Branas. Praca-technika, [w:] Bank Pekao Project Room 2016, red. G. Borkowski, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2017, s. 149-152. (Tekst także w angielskiej wersji językowej jako: Przemysław Branas. Work-shop, [w:] tamże, s. 161-164).
- Szymański W., 2016, Kali Berga, [w:] Kali Berga, red. W. Szymański, Fundacja Sztuki Jaw Dikh!, Kraków 2016, s. 4-9. (Tekst w angielskiej i romskiej wersji językowej).
- Szymański W., 2015, A Man Asleep. A Very Short Introduction to Sleeping in Art Galleries, [w:] Karol Radziszewski. The Prince and Queens. Ciało jako archiwum, red. E. Viola, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń 2015, s. 81-89. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Człowiek, który śpi. Bardzo krótka historia o spaniu w galeriach sztuki, [w:] tamże, s. 69-77).
- Szymański W., 2013, 10 m3 of Crocow’s Winter Air, [w:] Grolsch ArtBoom Festival: Wielki Kraków: Podgórze, 07-21 czerwca 2013, red. Ł. Białkowski, katalog prac, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Kraków 2013, s. 21-22. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako 10 metrów sześciennych zimowego powietrza Krakowa, [w:] tamże).
- Szymański W., 2012, New York, New York, „Jednodniówka Muzeum Współczesnego Wrocław” 30.11.2012, s.4-5. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako New York, New York, [w:] tamże).
- Szymański W., 2012, The Picture of the Great War. MS 101 and Homoeroic Figurative Memory, [w:] Grolsch ArtBoom Festival: Twierdza Kraków – Festung Krakau, 15 – 29 czerwca 2012, red. A. Smolak, katalog prac, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Kraków 2012, s. 43-56. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Obraz Wielkiej Wojny. MS 101 i homoeroiczna pamięć figuratywna, [w:] tamże).
- Szymański W., 2012, Muttering Under My Breath, I Look Him in the Eye, [w:] Marcin Maciejowski, Siggi Hofer, katalog wystawy, Wydawnictwo BWA Bielsko-Biała, Bielsko-Biała 2012, s. 48-58. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Mrucząc pod nosem, patrzę mu w oczy, [w:] tamże).
- Szymański W., 2012, Looking Awry, Muttering Under My Breath, [w:] Marcin Maciejowski, Siggi Hofer, katalog wystawy, Wydawnictwo BWA Bielsko-Biała, Bielsko-Biała 2012, s. 36-46. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Patrzę z ukosa, mrucząc pod nosem, [w:] tamże).
- Szymański W., 2011, Boys with a Pipe, [w:] Karol Radziszewski, Backstage. Katalog wystawy, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków 2011, s. 112-125. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Chłopcy z fajką, [w:] tamże).
- Szymański W., 2011, Hyperion do Cecylii. Epitafium dla Sumaków, [w:] 365 drzew, Malik C., Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2011, s. 286-288.
- Szymański W., 2011, Carpenters and Engineers, [w:] I See You See. Isa Schmidlehner & Esther Stocker Interference / Interferencja, Małopolski Instytut Kultury, Kraków 2011, brak numeracji stron. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Stolarze i inżynierowie, [w:] tamże).
- Szymański W., 2011, Szkieletor & Błękitek, [w:] Odzyskać miasto/ To Recover the City, red. S. Ruksza, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Kraków 2011, s. 201-204. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Szkieletor & Błękitek, [w:] tamże).
- Szymański W., 2008, In Lieu of Chronology: Archeology. About the Sets of Paweł Książek, [w:] Paweł Książek. Zbiory. Katalog wystawy, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków 2008, s. 5-29. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Zamiast kalendarium: Archeologia. O zbiorach Pawła Książka, [w:] tamże).
- Szymański W., 2008, Paweł Książek’s Sets: Pataphsyical Perversion, [w:] Paweł Książek. Zbiory. Katalog wystawy, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków 2008, s. 31-67. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Zbiory Pawła Książka – patafizyczna perwersja, [w:] tamże).
Recenzje w czasopismach naukowych:
- Szymański W., Kusek R., 2016, Commodification, Literary Cosmopolitics, and World Englishes: Towards a ‚Transgressive Theory’ of Postcolonialism, „Journal of Commonwealth and Postcolonial Studies” vol. 4 nr 2, s. 148-154.
- Szymański W., Kusek R., 2014, Wojna o pamięć. Wielka Wojna w literaturze kanadyjskiej, „Przegląd Kulturoznawczy” nr 4 (22), s 451-453.
Recenzje, krytyka artystyczna:
- Szymański W., 2020, Tadeusz Kantor. Widma, „Szum”, nr 30, s. 156-158.
- Szymański W., 2020, Wystawa Małgorzaty Mirgi-Tas „29. Ćwiczenia ceroplastyczne”, „Romano Atmo”, nr 4/2020 (88), s. 12-15.
- Szymański W., 2020, Ernst van Alphen, Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt, „Szum”, nr 28, s. 169-170.
- Szymański W., 2019, Chociaż nie, jednak tak. Notatki o krytyce, „Biuro – Organ Prasowy BWA Wrocław”, nr 18 (1/2019), s. 16-21.
- Szymański W., 2019, Wieczny faszyzm, „Szum”, nr 27, s. 48-65.
- Szymański W., 2019, Piotr Słodkowski. Modernizm żydowsko-polski. Henryk Streng/Marek Włodarski a historia sztuki, „Szum”, nr 27, s. 168-170.
- Szymański W., 2019, Piotr Piotrowski. Globalne ujęcie sztuki Europy Wschodniej, „Szum”, nr 25, s. 150-152.
- Szymański W., 2019, Wyjść poza ułański western. Wokół wystawy Wielka Wojna w Muzeum Sztuki w Łodzi, „Szum”, nr 24, s. 106-119.
- Szymański W., 2019, Przemek Branas, I Wanna Be Your Colonizer, „Szum”, nr 24, s. 209-211.
- Szymański W., 2019, Rok w rok, [w:] IV Ogólnopolski Konkurs Plastyczny Kolaż-Asamblaż, Centrum Sztuki Współczesnej BWA w Olkuszu, Olkusz 2019, s. 4-5.
- Szymański W., 2018, Płeć rzeźby. W stronę feministycznego materializmu, „Kwartalnik Rzeźby Orońsko” nr 2-3 2018, s. 65-72.
- Szymański W., 2018, Anioł historii. Queer Archives Institute, pedalskie przeszłości i queerowa przyszłość, „Szum”, nr 20, s. 70-84.
- Szymański W., 2018, Od „Sztucznej rzeczywistości” do selfie. Autoportret w polskiej sztuce współczesnej, „Szum”, nr 20, s. 142-144.
- Szymański W., 2018, Struktura kryształu. Wystawa Doroty Hadrian, „Wiadomości ASP”, nr 80 2018, s. 71.
- Szymański W., 2017, Jeszcze już bardzo, „Szum”, www.szum.pl.
- Szymański W., 2017, Michał Krajkowski. Oblicza prowincji. Galicja w polskojęzycznej prozie pisarzy zaboru austriackiego II połowy XIX wieku, „Herito. Dziedzictwo, kultura, współczesność”, nr 27 2017, s. 151-153. (Tekst także w angielskiej wersji językowej, [w:] tamże).
- Szymański W., 2017, #dziedzictwo, „Szum”, nr 18, s. 168-169.
- Szymański W., 2017, Potęga awangardy, „Szum”, nr 17, s. 134-136.
- Szymański W., 2017, Patrycja Trzeszczyńska. Pamięć o nie-swojej przeszłości. Przypadek Bieszczadów, „Herito. Dziedzictwo, kultura, współczesność”, nr 26 2017, s. 158-161. (Tekst także w angielskiej wersji językowej, [w:] tamże).
- Szymański W., 2017, Homo ludens w świecie mitów. Muśnięcie grawitacji. Prace z lat 1984-2016 Ryszarda Ługowskiego, „Kwartalnik Rzeźby Orońsko”, nr 1-2 2017, s. 32-39.
- Szymański W., 2016, Rzeźba, czyli to, co wydarza się, kiedy się cofasz, aby obejrzeć obraz, „Szum”, nr 15, s. 50-63.
- Szymański W., 2016, Antoni Kroh. Za tamtą górą. Wspomnienia łemkowskie, „Herito. Dziedzictwo, kultura, współczesność”, nr 25 2016, s. 221-223. (Tekst także w angielskiej wersji językowej, [w:] tamże).
- Szymański W., 2016, Łukasz Bukowiecki. Czas przeszły zatrzymany. Kulturowa historia skansenów w Szwecji i w Polsce, „Herito. Dziedzictwo, kultura, współczesność”, nr 24 2016, s. 247-250. (Tekst także w angielskiej wersji językowej, [w:] tamże).
- Szymański W., 2016, Katarzyna Sierakowska. Śmierć – Wygnanie – Głód w dokumentach osobistych. Ziemie polskie w latach Wielkiej Wojny 1914-1918, „Herito. Dziedzictwo, kultura, współczesność”, nr 22-23 2016, s. 342-345. (Tekst także w angielskiej wersji językowej, [w:] tamże).
- Szymański W., 2016, Da-dantystka. Pawilon – magazyn – karnawał, „Szum”, nr 12, s. 70-77.
- Szymański W., 2016, Claire Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, „Szum”, nr 12, s. 198-199.
- Szymański W., 2016, Michał Budny / Jaromír Novotný. Kapradinový květ, „Szum”, nr 12, s. 138-139.
- Szymański W., 2016, Westworld, „Szum”, www.szum.pl.
- Szymański W., 2016, Mane, tekel, fares, [w:] I Ogólnopolski Konkurs Plastyczny Kolaż – Asamblaż 2016, Centrum Sztuki Współczesnej BWA w Olkuszu, Olkusz 2016, s. 5.
- Szymański W., 2015, Drobiazgi w szczegółach, [w:] I Małopolski Konkurs Plastyczny Kolaż – Ambalaż 2015, Centrum Sztuki Współczesnej BWA w Olkuszu, Olkusz 2015, s. 3.
- Szymański W., 2015, Malarski agon. Wystawa pokonkursowa 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015”, „Szum”, www.szum.pl.
- Szymański W., 2015, IC Chełmoński, „Szum”, www.szum.pl.
- Szymański W., 2015, Ewa Juszkiewicz, Upadek kusi, „Szum”, nr 11, s. 167-169.
- Szymański W., 2015, Gender w sztuce, „Szum”, nr 10, s. 82-84.
- Szymański W., 2015, Vot ken you mach?, „Szum”, nr 10, s. 117-119.
- Szymański W., 2015, Trudne wybory: Adam Zagajewski i aligatory, „Szum”, nr 10, s. 39.
- Szymański W., 2015, Artist Novels. The Book Lovers Publication, „Szum”, nr 9, s. 184-186.
- Szymański W., 2015, 1 Maja w Abu Dabi, „Szum”, nr 9, s. 73.
- Szymański W., 2015, Krzysztof Niemczyk. Przypadek twórczy, „Szum”, nr 8, s. 171-174.
- Szymański W., 2015, Żegnaj, Kartezjuszu, „Szum”, nr 8, s. 61.
- Szymański W., 2014, Joanna Rajkowska: Visible and Un-seeable, „Herito. Dziedzictwo, kultura, współczesność” nr 15 2014, s. 126-139. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Joanna Rajkowska: widoczna i nie-widzialna, [w:] tamże).
- Szymański W., 2014, Karol Radziszewski’s Greetings from America!, „Intertekst” nr 13/2014. (www.intertekst.pl). (Tekst także w polskiej wersji językowej jako Pozdrowienia z Ameryki! Karola Radziszewskiego, [w:] tamże).
- Szymański W., 2014, Złe tłumaczenie, „Szum”, nr 7, s. 85.
- Szymański W., 2014, Od dekoracji do artefaktu. „Nic 2 razy” w Cricotece, „Szum”, www.szum.pl.
- Szymański W., 2014, Anna Baumgart, Zaśpiewajcie, niewolnicy, „Szum”, nr 6, s. 112-114.
- Szymański W., 2014, Natalia LL: Doing Gender, „Szum”, nr 6, s. 161-162.
- Szymański W., 2014, Dzień świra, „Szum”, nr 6, s. 59.
- Szymański W., 2014, Trzy po trzy, „Szum”, nr 5, s. 41.
- Szymański W., 2014, Wcale nie film: Wojciech Puś, „Szum”, nr 5, s. 107-109.
- Szymański W., 2014, Krytyk jako artysta, „Szum”, nr 4, s. 65.
- Szymański W., 2014, Architektura nowoczesności w II Rzeczpospolitej, red. Andrzej Szczerski, „Szum”, www.szum.pl.
- Szymański W., 2013, Światowej sławy artyści, „Szum”, nr 3, s. 45.
- Szymański W., 2013, Szu szu: Piotr Kopik & Ivo Nikić & Karol Radziszewski, „Szum”, nr 3, s. 108-109.
- Szymański W., 2013, Kraków, „Szum”, www.szum.pl.
- Szymański W., 2013, Płacz generała. O strategii rozwoju Bunkra Sztuki na lata 2014-2019, „Szum”, www.szum.pl.
- Szymański W., 2013, Sebastian Cichocki, Łukasz Jastrubczak, Miraż, „Szum”, nr 2, s.121-122.
- Szymański W., 2013, Łukasz Surowiec, Dziady, „Szum” nr 1, s. 92-93.
- Szymański W., 2011, Awangarda i kicz, „Dekada Literacka” nr 5/6 (248/249), s. 96-101.
- Szymański W., 2011, Głęboka jest studnia przeszłości, „Opcje” nr 1-2 (82-83), s. 142-147.
- Szymański W., 2011, Rozerwana głowa na sukience Baśki, „Dekada Literacka” nr 1-2 (244-245), s. 224-225.
- Szymański W., 2011, Sztuka z lewego brzegu, „Dekada Literacka” nr 1-2 (244-245), s. 121-123.
- Szymański W., 2011, Muzeum na naszą miarę, „Arteon. Magazyn o sztuce” nr 7 (135), s. 9-10.
- Szymański W., 2010, Jak mówić o programie muzeum, nie rozmawiając przy tym?, „Obieg”, www.obieg.pl.
- Szymański W., Kolenda K., 2010, Więcej światła. O pierwszej akcji MSW w Krakowie, „Obieg”, www.obieg.pl.
- Szymański W., 2010, Ta świnia, Okoński, „Obieg”, www.obieg.pl.
- Szymański W., 2009, O czym nie mówią kamienie Wenecji, „Odra” nr 9 (573), s. 69-71.
- Szymański W., 2009, Potęga smaku Karola Bergera, „E-Splot”, www.e-splot.pl.
- Szymański W., 2006, Dobry tekst, „Ha!art” nr 25, s. 77-78.
- Szymański W., 2005, What’s Wrong with Language? Economy of Reliability, „Political Economy Review” nr 8, s. 23-26.
Rozmowy i polemiki:
- Szymański W., 2020, Ślepy na argumenty oraz obrazy. Odpowiedź na odpowiedź, „Szum”, nr 28, s. 145-147.
- 2019, I Believe in the Novel. Olga Tokarczuk Interviewed by Robert Kusek and Wojciech Szymański, [w:] Conversations with Biographical Novelists: Truthful Fictions across the Globe, red. M. Lackey, Bloomsbury, New York – London 2019, s. 235-246.
- 2017, Historia nie powtarza się sama. Rozmowa z Przemysławem Branasem, [w:] Bank Pekao Project Room 2016, red. G. Borkowski, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2017, s. 154-160. (Tekst także w angielskiej wersji językowej jako: History Does Not Repeat Itself on Its Own. A conversation with Przemysław Branas, [w:] tamże, s. 166-171).
- 2016, Krytyczny potencjał. Rozmowa z Patrycją Sikorą, „Szum”, www.szum.pl.
- 2015, Wojciech Szymański: Możemy mieć do czynienia z „niechcianym dziedzictwem”, www.fakty.interia.pl.
- 2014, The Special Nowa Huta Neon-Sign. Wojciech Szymański interviewed by Paweł Brożyński, [w:] Grolsch ArtBoom Festival w Krakowie 06-22. 06. 2014. Nowa Huta – redefinicja, katalog prac, red. Ł. Białkowski, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Kraków 2014, s. 70-73. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako: Szczególny nowohucki neon. Z Wojciechem Szymańskim rozmawia Paweł Brożyński, [w:] tamże).
- 2014, Na kamieniu pamięci zbudować już się nie da. Rozmowa z dr. Wojciechem Szymańskim, „Gazeta Wyborcza. Magazyn Krakowski” 25.04.2014, s. 8-11.
- Szymański W., 2014, Sztuka ignorowania sztuki, „Gazeta Wyborcza. Kraków” 2-4.05.2014, s. 4.
- 2012, An Encounter with Wittgenstein. Karol Radziszewski and Wojtek Szymański Talk about Their Film MS 101 to Kamila Wielebska, [w:] Grolsch ArtBoom Festival: Twierdza Kraków – Festung Krakau, 15 – 29 czerwca 2012, red. A. Smolak, katalog prac, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Kraków 2012, s. 104-113. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako: Spotkanie z Wittgensteinem. O filmie MS 101 z jego twórcami Karolem Radziszewskim i Wojtkiem Szymańskim rozmawia Kamila Wielebska, [w:] tamże).
- Szymański W., Kolenda K., 2011, A Body Dressed in Art, [w:] Karol Radziszewski, Backstage. Katalog wystawy, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków 2011, s. 18-55. (Tekst także w polskiej wersji językowej jako: Ciało ubrane w sztukę, [w:] tamże).
- Szymański W., Kolenda K., 2010, Tak jest. Z Marcinem Maciejowskim rozmawiają Karolina Kolenda i Wojciech Szymański, „Obieg”, www.obieg.pl.
- Szymański W., 2009, Muzeum jedzie na Woodstock. Rozmowa z Jolantą Gumulą, „Obieg”, www.obieg.pl.