EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • studia stacjonarne
  • Sztuka współczesna a budowanie wiedzy dla przyszłości – wykład gościnny

Sztuka współczesna a budowanie wiedzy dla przyszłości – wykład gościnny

Zamieszczone 13 listopada 2015 przez s.wojtowicz w kategorii studia stacjonarne

dr hab. Ewa Domańska, prof. UAM

Sztuka współczesna a budowanie wiedzy dla przyszłości

wykład gościnny

Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego

stary BUW (ul. Krakowskie Przedmieście 26/28), sala 106

19 listopada 2015, g. 18.30

 

Abstrakt

Wykład dotyczyć będzie wpływu sztuki współczesnej na zachodzące w humanistyce i naukach społecznych zmiany związane z kwestionowaniem centralnej pozycji człowieka w świecie, krytyką Eurocentryzmu, zainteresowaniem relacjami między tym, co ludzkie i nie-ludzkie, powrotem religii do sfery publicznej oraz indygenizacją i naturalizacją humanistyki. Zagadnienie omówię na przykładzie prac chińskiego artysty Wendy Gu (United Nations Art Project) oraz południowoafrykańskiej artystki – Nandiphy Mntambo (Europa oraz rzeźby z krowiej skóry).

Kierując się uwagą Susan Sontag, że „każde dzieło sztuki oferuje rodzaj paradygmatu czy model poznania czegoś” oraz zakładając status i rolę artysty jako badacza, rozważę znaczenie sztuki Gu i Mntambo, stosowanych przez nich technik przekazu oraz wyrażanych na temat kondycji człowieka i świata poglądów, dla budowania wiedzy, która ma charakter post-antropocentryczny, post-Europejski i post-sekularny.

 

 

Ewa Domańska – dr hab., profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w tamtejszym Instytucie Historii, oraz od 2002 visiting associate professor w Department of Anthropology, Stanford University. Zajmuje się współczesną teorią i historią historiografii oraz porównawczą teorią nauk humanistycznych. Autorka i redaktorka kilkunastu książek w tym ostatnio: Historia egzystencjalna (2012); Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki (2010); Historia – dziś (red. z R. Stobieckim i T. Wiśliczem, 2014).

  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki