EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • Komunikaty
  • Zaproszenie – wykład w Sekcji Antropologii Historycznej Towarzystwa Miłośników Historii

Zaproszenie – wykład w Sekcji Antropologii Historycznej Towarzystwa Miłośników Historii

Zamieszczone 26 czerwca 2017 przez w.kobylinska-bunsch w kategorii Komunikaty, projekty badawcze, studia niestacjonarne, studia stacjonarne, wykłady i konferencje

Sekcja Antropologii Historycznej Towarzystwa Miłośników Historii uprzejmie zaprasza na swoje najbliższe posiedzenie, podczas którego mgr Weronika Kobylińska-Bunsch (doktorantka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego) wygłosi referat pt. „Mapa polskiej fotografii awangardowej w świetle archiwum Jerzego Lewczyńskiego”.

Spotkanie odbędzie się we czwartek, 29 czerwca, o godz. 17.15 (Sala Kościuszkowska, Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk).


Nie ulega wątpliwości, że prywatne i zawodowe interakcje wpływają na warsztat artystów oraz ich postawy wobec sztuki. Jerzy Lewczyński (1924-2014) był znany z tego, iż włączał do swych projektów fotograficznych materiały cudzego autorstwa – zdjęcia znalezione na strychach, śmietnikach czy przekazane w podarunku od kolegów. Cały koncept jego metody opierał się na przywracaniu odrzuconych mikro-historii, ukrytych w tym co anonimowe, niepotrzebne, zapomniane czy wręcz wygrzebane z popielniczki na Dworcu Centralnym. Lewczyński nieustannie wchodził w relacje z innymi twórcami a jego realizacje to przykłady palimpsestów o wielu warstwach znaczeń i odniesień. Na jego projekt, nazywany „archeologią fotografii”, składała się również szeroko zakrojona praca badawcza. Jerzy Lewczyński podjął próbę zrekonstruowania losów polskiej historii fotografii a zwłaszcza jej najnowszych, współczesnych mu dziejów. Starał się dotrzeć do autorów fascynujących go prac a poszukiwania te zaowocowały trwałymi przyjaźniami i zawiązywaniem nieformalnych grup twórczych. W przepastnym archiwum Lewczyńskiego znajdziemy świadectwa nawiązywania znajomości z najważniejszymi dla polskiej fotografiki indywidualnościami twórczymi, takimi jak Zdzisław Beksiński, Zbigniew Dłubak, Edward Hartwig, Bronisław Schlabs czy Zofia Rydet.
Referat jest próbą scharakteryzowania tego zjawiska – ukazania dynamicznej mapy świata polskiej fotografii awangardowej w latach 1950 – 1970.

Celem wystąpienia, będącego owocem prac prowadzonych w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, będzie rekonstrukcja skomplikowanej sieci artystycznych zależności, na której zaznaczone będą punkty i wektory ilustrujące zainicjowane przez Jerzego Lewczyńskiego trasy przepływu inspiracji i wymiany wiedzy pomiędzy Gliwicami a Warszawą, Krakowem, Poznaniem czy Sanokiem. Mamy tu zatem do czynienia z istotną reorientacją perspektywy historiograficznej: ośrodek z pozoru peryferyjny i mało znaczący – jakim były rodzinne Gliwice Lewczyńskiego – jawi się jako źródło, z którego biorą swój początek związki szczególne dla historii dyscypliny.

  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki