Nakładem wydawnictwa Neriton ukazał się tom Czas Apokalipsy. Koniec dziejów w kulturze od późnego średniowiecza do współczesności pod redakcją Kamila Kopani (Warszawa 2012).
Spis treści
Przedmowa / Preface
PRZECZUCIE KOŃCA
Anna Mikołejko, Świątynie ducha przeciw pożodze materializmu. Wizje zagłady i odrodzenia w polskim okultyzmie przełomu XIX i XX wieku / Shrines of Spirit versus Conflagration of Materialism. Visions of Doom and Revival in the Polish Occultism at the Tum of the 19th Century
Daniel Boćkowski, Wizja Armagedonu jako jeden z czynników polityki USA na Bliskim Wschodzie / The Vision of Armageddon as One of the Factors of the USA’s Policy in the Near East
Małgorzata Jankowska, Samozagłada cywilizacji, czyli spełniająca się apokalipsa.
Rozważania nad Naszą wesołą apokalipsą Leszka Kołakowskiego / The Self-Destruction of Civilisation, or Self-Fulfilling Apocalypse. Reflections on Leszek Kołakowski’s Dur Merry Apocalypse
Patrycja Tomczak, Ponowoczesne kłopoty z miarą. O kilku apokaliptycznych wątkach w humanistyce współczesnej / Postmodern Troubles with Measurement. On Some Apocalyptic Motifs in Contemporary Humanities
PRZECZUCIE KOŃCA
Anna Mikołejko, Świątynie ducha przeciw pożodze materializmu. Wizje zagłady i odrodzenia w polskim okultyzmie przełomu XIX i XX wieku / Shrines of Spirit versus Conflagration of Materialism. Visions of Doom and Revival in the Polish Occultism at the Tum of the 19th Century
Daniel Boćkowski, Wizja Armagedonu jako jeden z czynników polityki USA na Bliskim Wschodzie / The Vision of Armageddon as One of the Factors of the USA’s Policy in the Near East
Małgorzata Jankowska, Samozagłada cywilizacji, czyli spełniająca się apokalipsa.
Rozważania nad Naszą wesołą apokalipsą Leszka Kołakowskiego / The Self-Destruction of Civilisation, or Self-Fulfilling Apocalypse. Reflections on Leszek Kołakowski’s Dur Merry Apocalypse
Patrycja Tomczak, Ponowoczesne kłopoty z miarą. O kilku apokaliptycznych wątkach w humanistyce współczesnej / Postmodern Troubles with Measurement. On Some Apocalyptic Motifs in Contemporary Humanities
LITERATURA, TEATR
Jacek Kowzan, Już ostatnie lata, już koniec świata. Motyw Paruzji w literaturze staropolskiej / It’s the Last Years, It’s the End of the World. The Theme of Parousia in Old-Polish Literature
Piotr Pirecki, Barokowe tańce śmierci jako zapowiedzi rychłego końca świata / Baroque Dances of Death as Portents of the Imminent End of the World.
Marek Prejs, Apokalipsy późnego baroku / Apocalypses of the Late Baroque Period
Jarosław Ławski, Apokalipsa romantycznych marionetek. O Szanjarym Juliusza
Słowackiego / Apocalypse of Romantic Marionettes. On Juliusz Słowacki’s Szanfary
Wacława Milewska, Finalne cele ludzkości w filozofii genezyjskiej Juliusza Słowackiego oraz ich odbicie w sztuce polskiej XX wieku / The Ultimate Goals of Mankind in Juliusz Słowacki’s Genesian Philosophy and their Reflection the Polish Art or the 20th Century
Krzysztof Korotkich, U progu apokalipsy. O kilku problemach z Bogiem w Strażach
nocnych Bonawentury / On the Threshold of Apocalypse. On a Few Problem s with God in Bonaventura’s Nightwatches
Sylwia Konarska-Zimnicka, W diabelskim kręu/ In a Devilish Circle
Patryk Kencki, Apokalipsa w dramaturgii staropolskiej / Apocalypse in Old-Polish Dramaturgy and Dramas
Leszek Kolankiewicz, Bluźnierstwo / Blasphemy
Magdalena Foks, Wizje czasów i światów ostatecznych w wybranych realizacjach polskich teatrów lalkowych / Visions of Last Days and Worlds in Selected Productions of Polish Puppet Theatres
Jacek Kowzan, Już ostatnie lata, już koniec świata. Motyw Paruzji w literaturze staropolskiej / It’s the Last Years, It’s the End of the World. The Theme of Parousia in Old-Polish Literature
Piotr Pirecki, Barokowe tańce śmierci jako zapowiedzi rychłego końca świata / Baroque Dances of Death as Portents of the Imminent End of the World.
Marek Prejs, Apokalipsy późnego baroku / Apocalypses of the Late Baroque Period
Jarosław Ławski, Apokalipsa romantycznych marionetek. O Szanjarym Juliusza
Słowackiego / Apocalypse of Romantic Marionettes. On Juliusz Słowacki’s Szanfary
Wacława Milewska, Finalne cele ludzkości w filozofii genezyjskiej Juliusza Słowackiego oraz ich odbicie w sztuce polskiej XX wieku / The Ultimate Goals of Mankind in Juliusz Słowacki’s Genesian Philosophy and their Reflection the Polish Art or the 20th Century
Krzysztof Korotkich, U progu apokalipsy. O kilku problemach z Bogiem w Strażach
nocnych Bonawentury / On the Threshold of Apocalypse. On a Few Problem s with God in Bonaventura’s Nightwatches
Sylwia Konarska-Zimnicka, W diabelskim kręu/ In a Devilish Circle
Patryk Kencki, Apokalipsa w dramaturgii staropolskiej / Apocalypse in Old-Polish Dramaturgy and Dramas
Leszek Kolankiewicz, Bluźnierstwo / Blasphemy
Magdalena Foks, Wizje czasów i światów ostatecznych w wybranych realizacjach polskich teatrów lalkowych / Visions of Last Days and Worlds in Selected Productions of Polish Puppet Theatres
SZTUKI WIZUALNE
Peter Martyn, Apokalipsa z Coventry / The Coventry Apocalypse.
Ewa Frąckowiak, Simplicissimus: przeczucie końca czasu w grafice niemieckiej w obliczu wielkiej wojny / Simplicissimus: Premonitions of the End of Time in German Graphic Art in the Face of the Great War
Andrzej Pieńkos, Jean Lurcar i druga Apokalipsa z Angers. Czy surrealista może wyobrazić Objawienie? / Jean Lurcar and the Second Apocalypse of Angers. Can Surrealist Picture the Revelation?
Kamil Kopania, Wiesława Jurkowskiego Czterej Jeźdźcy Apokalipsy / Wiesław Jurkowski’s Four Horsemen oj the Apocalypse
Renata Rogozińska, Księga Wyjścia do Świętego Miasta Jeruzalem. Malarskie medytacje Grzegorza Bednarskiego nad Apokalipsą / The Book of Exodus to the Saint City of lerusalern. Grzegorz Bednarski’s Painterly Meditations on Apocalypse.
Alicja Rekść, Fantazmaty apokaliptyczne a nastroje eskapistyczne. Lęk i ucieczka w sztuce końca czasów na przykładzie wybranych przykładów ze współczesnej sztuki amerykańskiej / Apocalyptic Phantasms and Escapist Moods. Fear and Escape in the Art of the End ofTime on Selected Examples from Contemporary American Arts
Izabela Kopania, This Is the End oj the World as We Know It. O kilku wizjach końca świata w najnowszej sztuce polskiej / This 1s the End oj the World as We Know !t. On Several Visions of the End of the World in the Most Recent Polish Art
Krzysztof Skrzypczyk, SUPER-Armagedony i MEGA-Apokalipsy – czyli widowisko przede wszystkim. (W nurcie rozważań o istocie i sensie sztuki komiksu) / SUPER-Armageddons and MEGA-Apocalypses – ar: Spectaele Above AlI Else. (Reflections on the Essence and Sense of Comie Book Art)
Peter Martyn, Apokalipsa z Coventry / The Coventry Apocalypse.
Ewa Frąckowiak, Simplicissimus: przeczucie końca czasu w grafice niemieckiej w obliczu wielkiej wojny / Simplicissimus: Premonitions of the End of Time in German Graphic Art in the Face of the Great War
Andrzej Pieńkos, Jean Lurcar i druga Apokalipsa z Angers. Czy surrealista może wyobrazić Objawienie? / Jean Lurcar and the Second Apocalypse of Angers. Can Surrealist Picture the Revelation?
Kamil Kopania, Wiesława Jurkowskiego Czterej Jeźdźcy Apokalipsy / Wiesław Jurkowski’s Four Horsemen oj the Apocalypse
Renata Rogozińska, Księga Wyjścia do Świętego Miasta Jeruzalem. Malarskie medytacje Grzegorza Bednarskiego nad Apokalipsą / The Book of Exodus to the Saint City of lerusalern. Grzegorz Bednarski’s Painterly Meditations on Apocalypse.
Alicja Rekść, Fantazmaty apokaliptyczne a nastroje eskapistyczne. Lęk i ucieczka w sztuce końca czasów na przykładzie wybranych przykładów ze współczesnej sztuki amerykańskiej / Apocalyptic Phantasms and Escapist Moods. Fear and Escape in the Art of the End ofTime on Selected Examples from Contemporary American Arts
Izabela Kopania, This Is the End oj the World as We Know It. O kilku wizjach końca świata w najnowszej sztuce polskiej / This 1s the End oj the World as We Know !t. On Several Visions of the End of the World in the Most Recent Polish Art
Krzysztof Skrzypczyk, SUPER-Armagedony i MEGA-Apokalipsy – czyli widowisko przede wszystkim. (W nurcie rozważań o istocie i sensie sztuki komiksu) / SUPER-Armageddons and MEGA-Apocalypses – ar: Spectaele Above AlI Else. (Reflections on the Essence and Sense of Comie Book Art)
MUZYKA, FILM
Dominika Grabiec, Muzyka piekieł i idea męki słuchu w polskiej sztuce i literaturze religijnej XVI-XVIII wieku / The Musie of HelI and Idea of Hearing Torment in the Polish Art and Religious Writings of the 16th-18th Centuries
Ewa Bielińska-Galas, Treści apokaliptyczne w carmina gregoriana (figurata) / Apocalyptic Contents in Carmina Gregoriana (Figurata)
Barbara Gogol-Drożniakiewicz, Oliviera Messiaena Kwartet na koniec Czasu / Olivier Messiaen’s Quartet for the End of Time
Dominika Grabiec, Muzyka piekieł i idea męki słuchu w polskiej sztuce i literaturze religijnej XVI-XVIII wieku / The Musie of HelI and Idea of Hearing Torment in the Polish Art and Religious Writings of the 16th-18th Centuries
Ewa Bielińska-Galas, Treści apokaliptyczne w carmina gregoriana (figurata) / Apocalyptic Contents in Carmina Gregoriana (Figurata)
Barbara Gogol-Drożniakiewicz, Oliviera Messiaena Kwartet na koniec Czasu / Olivier Messiaen’s Quartet for the End of Time
Katarzyna Mąka-Malatyńska, Przeczuwanie Apokalipsy. Filmowe przedstawienia świata polskich Żydów / Premonition of the Apocalypse. Film Portrayals of the World of Polish Jews
Grzegorz Nadgrodkiewicz, Raffaele Mertesa filmowa wersja Apokalipsy św. Jana.
Wokół problemu (nie)transponowalności Objawienia Janowego / Raffaele Mertes’ Film Version of the Revelation of St. John. Around the Problem of (Un)Transposibility of the Book of Revelation
Iwona Grodź, Wizje końca dziejów w Naqoyqatsi Godfreya Reggio (2002) / Visions of the End of Time in Godfrey Reggio’s Naqoyqatsi (2002)
Grzegorz Nadgrodkiewicz, Raffaele Mertesa filmowa wersja Apokalipsy św. Jana.
Wokół problemu (nie)transponowalności Objawienia Janowego / Raffaele Mertes’ Film Version of the Revelation of St. John. Around the Problem of (Un)Transposibility of the Book of Revelation
Iwona Grodź, Wizje końca dziejów w Naqoyqatsi Godfreya Reggio (2002) / Visions of the End of Time in Godfrey Reggio’s Naqoyqatsi (2002)