EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • publikacje
  • Ingenium et labor. Studia ofiarowane profesorowi Antoniemu Ziembie z okazji 60. urodzin

Ingenium et labor. Studia ofiarowane profesorowi Antoniemu Ziembie z okazji 60. urodzin

Zamieszczone 30 października 2020 przez a.rosales w kategorii publikacje

W 2020 roku sześćdziesiąte urodziny obchodzi Profesor Antoni Ziemba. Uniwersytet Warszawski i Muzeum Narodowe w Warszawie – dwie instytucje, z którymi związał on swoją drogę naukową – postanowiły uczcić wybitnego uczonego dedykowaną mu księgą pamiątkową. Efektem ponadrocznych przygotowań jest publikacja Ingenium et labor. Studia ofiarowane profesorowi Antoniemu Ziembie z okazji 60. urodzin, w której znalazło się 61 tekstów badaczy z Polski, Austrii, Niemiec, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Autorką pięknej i efektownej szaty graficznej publikacji jest Aleksandra Fedorowicz-Jackowska. Tom został wręczony prof. Ziembie 21 października.

Z publikacją będzie można się już wkrótce zapoznać w bibliotekach w Polsce i zagranicą – między innymi w bibliotekach Instytutu Historii Sztuki UW oraz Muzeum Narodowego w Warszawie. Ingenium et labor…, jako prezent dla Profesora Antoniego Ziemby, nie będzie dostępne w sprzedaży.

Ingenium et labor. Studia ofiarowane profesorowi Antoniemu Ziembie z okazji 60. urodzin

SPIS TREŚCI

Ingenium et labor – o Antonim Ziembie

Ingenium et labor – on Antoni Ziemba

Tabula gratulatoria

Dorota Sutkowska · Ad Illustrissimum et Magnificum Dominum

Krzysztof Skwierczyński · Bose, nagie, udręczone – ciało w duchowości jedenastowiecznych eremitów

Matthias Weniger · Some Additional Notes on Crucifixi Dolorosi and 14th-Century Pietàs: Works in Nonnberg, Fulpmes, Freising, and Zürich

Jakub Adamski · O podobieństwie chórów gotyckich kościołów farnych w Stargardzie i Nysie. Przyczynek do badań nad interregionalnym transferem form w architekturze Europy Środkowej przełomu XIV i XV wieku

Till-Holger Borchert · Pictor Hubertus eeyck maior quo nemo repertus – Neue Gedanken zu einem alten Problem

Zoltán Gyalókay · Kilka uwag o transgranicznej działalności malarza Jakuba z Sącza

Julien Chapuis · An Almost-Impossible Acquisition: Michel Erhart’s Virgin and Child at the Bode Museum

Katarzyna Płonka-Bałus · „Surge […] et transfer me ultra flumen…”Święty Julian w Godzinkach 3025 I z Biblioteki Książąt Czartoryskich w Krakowie

Zofia Herman-Templewicz · Obraz Maria Służebnica w Świątyni z Galerii Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie. Dewocja obrazowa a tajemnica Wcielenia

Zuzanna Sarnecka · Dewocja i sprawczość. Interakcje z rzeźbami we włoskim domu 1450–1550

Bernard Aikema · Giorgione’s Vecchia: The Northern Connection

Dobrosława Horzela,  Marek Walczak · Nieznane dzieła z kręgu Jacoba Beinharta? Glosa do badań nad śląską rzeźbą drewnianą w początku XVI wieku

Przemysław Mrozowski · Tablica fundacyjna zamku w Szamotułach i pierwsze ślady „renesansu” w Wielkopolsce

Erwin Pokorny · „Vnnd ain Trumytarj sol das ziehen“. Zur Bedeutung der ungewöhnlichen Zugtiere im Triumphzug Kaiser Maximilians I.

Peter van den Brink · A Tale of Two Drawings: Albrecht Dürer and Gossart’s Lost Middelburg Altarpiece

Grażyna Jurkowlaniec, Maciej Ptaszyński · Ptaki reformatorów

Barbara A. Kamińska · “But for the Voice, the Likeness is Alive”: Portraits of Erasmus of Rotterdam and Their Reception Among Renaissance Humanists

Aleksandra Lipińska · Między kontestacją a nowym początkiem – ołtarz niderlandzki około 1530–1600

Justyna Guze · Beccafumi, czy nie Beccafumi? Rysunek w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie

Joanna A. Tomicka · Catalepton – drobiazgi. Między Boschem a Brueglem

Joanna Sikorska · Nicolò Nelli i (przewrotne?) wybory szesnastowiecznego wydawcy rycin

Andrzej Borowski · Książka o dworzaninie Baltazara Castiglionego po niderlandzku i po polsku

Marek Płuciniczak · Między imitacją a interpretacją. Rysunkowe i malarskie powtórzenia miedziorytu Adam i Ewa Albrechta Dürera

Renata Sulewska · Kamienne zawieszenie. O zaskakującej recepcji wzorów w Bejscach?

Grażyna Bastek · Caravaggio i iluzja realizmu

Joanna Kilian · Ukarana lekkomyślność. Gra w karty Caravaggia

Artur Badach · Późnorenesansowa plakieta ze sceną sądu nad św. Szczepanem na tle ikonografii męczennika

Piotr Oszczanowski · Mistrz Ambony Bolkowskiej, domniemany uczeń Gerharda Hendrika z Amsterdamu. Przyczynek do historii rzeźby manierystycznej na Śląsku

Christian Tico Seiffert · A Rediscovered Italianate Landscape by Pieter Lastman

Aleksandra Janiszewska · Il Contento Adriaena van Stalbemta ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie

Ernst van de Wetering · Rembrandt’s Demonstration of the genera dicendi

Jeroen Giltaij · The Painting by Rembrandt and Studio, Portrait of Marten Soolmans, of 1634, in the National Museum in Warsaw, Reconsidered

Jacek Tylicki · Nieznana martwa natura Florisa van Schooten w zbiorach prywatnych

Piotr Borusowski · Nowe spojrzenie na rysunkowe œuvre Jana Miense Molenaera

Gero Seelig · Quizzing The Sentry: Cues, Clues, and Connotations in Carel Fabritius

Jolanta Talbierska · Rysunki niderlandzkie z kolekcji Józefa Sierakowskiego w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie

Piotr Oczko · Frisia non cantat? O dawnej sztuce i kulturze Fryzji niderlandzkiej

Michał Wardzyński · Uczeń Polikleta znad Amstel w Wilanowie? O holenderskich korzeniach twórczości rzeźbiarskiej Stephana (?) Schwanera

Charles Dumas · 18th-Century Dutch Drawings in the 17th-Century Manner: Examples by Paulus Constantijn la Fargue

Jan K. Ostrowski · „Wniebowzięcie Matki Boskiej na wozie tryumfalnym”. Przyczynek do ikonografii maryjnej i dziejów historii sztuki

Dorota Juszczak · Obrazy Norblina dla Stanisława Augusta w świetle źródeł

Małgorzata Omilanowska · Łańcuckie drzwi z dekoracjami Franciszka Smuglewicza

Wojciech Szymański · Powrót do Strawberry Hill. Księżna Izabela Czartoryska w gościnie u Horace’a Walpole’a?

Andrzej Pieńkos · Malarze w poszukiwaniu pracy? Nadal nierozpoznane narodziny profesji muzealnika

Aleksandra Sulikowska-Bełczowska · Święte miasto – góra, krzyż i ogień. Przyczynek do ikonografii Jerozolimy

Anna Kozak · Stosunek nazareńczyków do dawnych mistrzów

Stefan Mieleszkiewicz · Biurko księdza Antoniego Kanteckiego – pamiątka „wojny kulturalnej” i przykład poznańskiego meblarstwa doby historyzmu

Ryszard Kasperowicz · Rembrandt Juliusa Langbehna – fantazmat postaci

Agnieszka Rosales Rodríguez · Miłość, śmierć, sztuka – modernistyczny Narcyz Ludwiga von Hofmanna

Dariusz Kacprzak · Spełnione marzenie Heinricha Dohrna – kolekcja antyczna dla Muzeum Miejskiego w Szczecinie. Współczesne wyzwania badawcze

Agnieszka Patała · „Stary śląski mistrz w nowym blasku” – manipulacje i konteksty konserwacji Poliptyku Zwiastowania z Jednorożcem w latach trzydziestych XX wieku

Marek Czapelski · Nowoczesne budownictwo Holandii w oczach polskiego środowiska architektonicznego dwudziestolecia międzywojennego

Jacek Friedrich · Van Eyck, Vermeer i inni. Późnośredniowieczne i nowożytne inspiracje w twórczości ilustratorskiej Wiesława Majchrzaka

Tadeusz Cegielski · Cenniejsze niż Sokół maltański. Zabytki, historycy sztuki i muzealnicy w powieści i filmie kryminalnym PRL

Beata Lejman · Tim’s Vermeer – kilka śmiałych słów o filmie, malarzu oraz polityce, nauce i sztuce

Paweł Majewski · Blizna po Antinousie

Magdalena Anna Nowak · Andachtsbilder a potęga empatii. Sztuka dewocyjna XV wieku w północnej Europie i współczesne do niej nawiązania

Maria Poprzęcka · „…Podobała się nam jako przedmiot…”

Krzysztof Pomian · Museums’ art exhibitions between aesthetics and history

Nawojka Cieślińska-Lobkowicz · Wystawa, której nie było

Gerdien Verschoor · Oda do szala

publikacje
  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki