EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • Spis pracowników i doktorantów
  • Alicja Gzowska

Alicja Gzowska

mgr Alicja Gzowska

Adres poczty elektronicznej: a.gzowska@uw.edu.pl
nie dyżuruje w semestrze letnim

O sobie: 

Pracownik Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Warszawie, doktoryzuje się i wykłada w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, zajmując się architekturą inżynieryjną lat 50. i 60. XX wieku w Polsce. Autorka monografii „Szesnaście żelbetowych  kwiatów. Dworzec kolejowy w Katowicach”, (wyd. „Śląsk”, Katowice 2012) oraz współautorka książki „Postmodernizm Polski. Z architektami rozmawiają Alicja Gzowska i Lidia Klein” (wyd. 40 000 Malarzy, 2013). Współpracuje przy  międzynarodowym projekcie dotyczącym eksportu polskiej myśli architektonicznej i urbanistycznej na Bilski Wschód i do krajów Trzeciego Świata w okresie PRL.

szczegółowe informacje 

W roku akademickim 2015/2016 prowadzi zajęcia:
studia niestacjonarne:
Ambicja konstrukcji;architektura inzynieryjna XIX-XXI w – konwersatorium (III rok licencjackie, sem. zimowy)

Środkowoeuropejskie sieci architektoniczne XX wieku – konwersatorium (II rok licencjackie, sem. letni)

 

Ostatnie publikacje:

druki zwarte:

Figury retoryczne. Warszawska rzeźba architektoniczna 1918-1970, Muzeum Narodowe, Warszawa 2015

z Lidią Klein, Postmodernizm polski. Architektura i urbanistyka. Rozmowy z architektami, Warszawa, Wydawnictwo 40 000 Malarzy 2013.

Szesnaście żelbetowych kwiatów. Nowy dworzec kolejowy w Katowicach. Katowice, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk” 2012, ISBN978-83-7164-699-7, ss. 132

(badania archiwalne i wywiady) Postmodernizm jest prawie w porządku. Polska architektura po socjalistycznej globalizacji / Postmodernism Is Almost All Right. Polish Architecture After Socialist Globalization. Warszawa, Fundacja Bęc-Zmiana, 2012, ISBN 978-83-62418-14-5, ss. 96

artykuły:

Dekoracja czy propaganda? Warszawska rzeźba architektoniczna w dwudziestoleciu międzywojennym w: Figury retoryczne. Warszawska rzeźba architektoniczna 1918-1970, Muzeum Narodowe, Warszawa 2015, s. 9 – 34.

Exporting Working Patterns: Polish Conservation Workshops in the Global South during the Cold War, „ABE Journal” nr 6 (2014), dostępny na stronie internetowej http://dev.abejournal.eu/index.php?id=1268

 Sic transit gloria mundi, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” nr 4, dostępny na stronie internetowej

Structure is the message. Pawilon Badawczy Technologii Chemicznej Politechniki Warszawskiej jako architektura high-tech na pograniczu stylów, w: Postmodernizm polski. Architektura i urbanistyka. Antologia tekstów, pod red. L. Klein, Warszawa 2013, s. 399-430.

Tajne laboratoria nowoczesności. Wybrane problemy badawcze z obszaru powojennej warszawskiej architektury przemysłowej, w: Modernizm w architekturze Warszawy lat 60., pod redakcją P. Świątek, Warszawa 2013, s. 34-45.

Ingenieurarchitektur der 1950er und 1960er Jahre in Polen – ein Forschungsprojekt (komunikat) w: „Sztuka i Przemysł. Paradygmat innowacji – dziedzictwo kulturowe na obszarach przemysłowych Niemiec i Polski”, pod redakcją I. Koziny, Katowice 2013, s. 289-291.

An Institution for Structural Innovation: Office for the Study and Design of Industrial Building Types [BISTYP] in Postwar Poland, w: Nuts &Bolts of Construction History. Culture, Technology and Society, ed. R. Carvais, A. Guillerme, V. Negre, J. Sakarovitch, Paris 2012, Vol. 2, pp. 281-288.

Dworce kolejowe w Polsce w latach 50., w: Między formą a ideologią. Architektura XX wieku w Polsce, pod red. E. Perlińskiej-Kobierzyńskiej, Warszawa 2012, ss. 194-205.

Dworzec kolejowy w Katowicach jako ikona nowoczesnego socjalistycznego miasta, w: Trwałość? Użyteczność? Piękno? Architektura XX wieku w Polsce, Wrocław 2011, ss. 147-151.

Wystawy:

kuratorka wystawy „Figury retoryczne. Warszawska rzeźba architektoniczna 1918-1970„, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, 14.06-11.10.2015

współpraca przy kwerendzie do wystawy „Lifting the Curtain. Central European Architectural Networks” – wydarzenie towarzyszące 14 edycji Biennale Architektury w Wenecji (2014)

współpraca przy kwerendzie i organizacji wystaw dotyczących eksportu architektury i urbanistyki z Polski Ludowej
rok 2011
strona wystawy: http://2011.war­szawawbudowie­.pl/wwb3.php?…
strona projektu: http://www.south-of-eastwest.net/in­dex.php?id=9
rok 2010
strona wystawy: http://www.ar­tmuseum.pl/wy­darzenie.php?…
strona projektu: http://www.south-of-eastwest.net/in­dex.php?id=3


  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki