dr Joanna Sikorska
Historyk sztuki, absolwentka IHS UW, kurator Gabinetu Rycin i Rysunków Muzeum Narodowego w Warszawie, od 1999 r. wykładowca w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. W 2007 r. obroniła pracę doktorską, napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Piotra Skubiszewskiego, poświęconą genezie i typologii relikwiarzy puszkowych w Polsce. Obecnie jej zainteresowania badawcze koncentrują się na grafice XV i XVI wieku, jej recepcji i relacjach z innymi dziedzinami sztuki. Jest autorką i współautorką wystaw oraz artykułów z zakresu historii grafiki oraz kolekcjonerstwa rycin.
Adres poczty elektronicznej: jm.sikorska@uw.edu.pl
Wybrane publikacje:
Książki
Albrecht Dürer. Znaczenie i oddziaływanie jego grafiki w XVI wieku, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie 2002
Relikwiarze puszkowe w Polsce, Warszawa 2010
Artykuły
Gry z widzem w miedziorytach końca XV wieku. Motyw głowy-skały w rycinie Monogramisty AG, [w:] Mowa i moc obrazów. Prace dedykowane Profesor Marii Poprzęckiej, Warszawa 2005, s. 113–116;
Miedzioryt XV wieku i jego odrębność w sztuce późnego średniowiecza. Problemy badawcze, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2008, t. LXX , nr 1–2, s. 113–139;
Wobec ‘potestas’ i ‘auctoritas’. Treści i funkcje relikwiarza św. Stanisława fundacji królowej Zofii Holszańskiej, [w:] Sztuka w kręgu władzy. Materiały LVII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej SHS poświeconej pamięci Profesora Szczęsnego Dettloffa (1878-1961) w 130. rocznicę urodzin, red. E. Pilecka, K. Kluczwajd, Warszawa 2009, s. 91-97;
Między „Hanndzaichen” i „Curiosità” – sygnatury rycin w XV i na początku XVI w., [w:] Curiosità – zjawiska osobliwe w sztuce, literaturze i obyczaju, red. A. S. Czyż, J. Nowiński, Warszawa 2013, s. 96-107;
Odbiorcy grafiki w Królestwie Polskim. Próba charakterystyki zjawiska (XV wiek – początek XVI wieku), [w:] Procesy przemian w sztuce średniowiecznej. Przełom – regres – innowacja – tradycja. Studia z historii sztuki, pod redakcją Rafała Eysymontta i Romualda Kaczmarka, Warszawa 2014, s. 269-277;
None of Us is this Zeuxis Heracleotes. The Illustrational Dilemmas of Cracow Publishers, “Ikonotheka”, 27, 2017, s. 171-186;
Św. Jerzy z Wielkopolski. Meandry recepcji miedziorytu Albrechta Dürera, “Biuletyn Historii Sztuki”, 81, 2019, nr 1, s. 5-28;
Obraz grafiki. Forma i funkcja rycin z perspektywy malarzy niderlandzkich XV i początku XVI wieku / The Image of the Print. The Form and Function of Graphic Art in the Eyes of Netherlandish Painters from the 15th and early 16th Century, [w:] Hans Memling i sztuka dewocji osobistej w Niderlandach w XV i początku XVI wieku, red. Marcin Kaleciński, Gdańsk 2020, s. 123-133;Saint George From Greater Poland: Complexities of the Deception of Albrecht Dürer’s Engraving, in: The Reception of the Printed Image in the Fifteenth and Sixteenth Centuries. Multiplied and Modified, edited by Grażyna Jurkowlaniec and Magdalena Herman, New York – London 2021, pp. 195-212.