EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • Spis pracowników i doktorantów
  • Joanna Sikorska

Joanna Sikorska

dr Joanna Sikorska

Historyk sztuki, absolwentka IHS UW, kurator Gabinetu Rycin i Rysunków Muzeum Narodowego w Warszawie, od 1999 r. wykładowca w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. W 2007 r. obroniła pracę doktorską, napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Piotra Skubiszewskiego, poświęconą genezie i typologii relikwiarzy puszkowych w Polsce. Obecnie jej zainteresowania badawcze koncentrują się na grafice XV i XVI wieku, jej recepcji i relacjach z innymi dziedzinami sztuki. Jest autorką i współautorką wystaw oraz artykułów z zakresu historii grafiki oraz kolekcjonerstwa rycin. 

Adres poczty elektronicznej: jm.sikorska@uw.edu.pl

Wybrane publikacje:

Książki 

Albrecht Dürer. Znaczenie i oddziaływanie jego grafiki w XVI wieku, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie 2002  

Relikwiarze puszkowe w Polsce, Warszawa 2010

Artykuły

Gry z widzem w miedziorytach końca XV wieku. Motyw głowy-skały w rycinie Monogramisty AG, [w:] Mowa i moc obrazów. Prace dedykowane Profesor Marii Poprzęckiej, Warszawa 2005, s. 113–116;

Miedzioryt XV wieku i jego odrębność w sztuce późnego średniowiecza. Problemy badawcze, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2008, t. LXX , nr 1–2, s. 113–139;

Wobec ‘potestas’ i ‘auctoritas’. Treści i funkcje relikwiarza św. Stanisława fundacji królowej Zofii Holszańskiej, [w:] Sztuka w kręgu władzy. Materiały LVII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej SHS poświeconej pamięci Profesora Szczęsnego Dettloffa (1878-1961) w 130. rocznicę urodzin, red. E. Pilecka, K. Kluczwajd, Warszawa 2009, s. 91-97;

Między „Hanndzaichen” i „Curiosità” – sygnatury rycin w XV i na początku XVI w., [w:] Curiosità – zjawiska osobliwe w sztuce, literaturze i obyczaju, red. A. S. Czyż, J. Nowiński, Warszawa 2013, s. 96-107;

Odbiorcy grafiki w Królestwie Polskim. Próba charakterystyki zjawiska (XV wiek – początek XVI wieku), [w:] Procesy przemian w sztuce średniowiecznej. Przełom – regres – innowacja – tradycja. Studia z historii sztuki, pod redakcją Rafała Eysymontta i Romualda Kaczmarka, Warszawa 2014, s. 269-277;

None of Us is this Zeuxis Heracleotes. The Illustrational Dilemmas of Cracow Publishers, “Ikonotheka”, 27, 2017, s. 171-186; 

Św. Jerzy z Wielkopolski. Meandry recepcji miedziorytu Albrechta Dürera, “Biuletyn Historii Sztuki”, 81, 2019, nr 1, s. 5-28;

Obraz grafiki. Forma i funkcja rycin z perspektywy malarzy niderlandzkich XV i początku XVI wieku / The Image of the Print. The Form and Function of Graphic Art in the Eyes of Netherlandish Painters from the 15th and early 16th Century, [w:] Hans Memling i sztuka dewocji osobistej w Niderlandach w XV i początku XVI wieku, red. Marcin Kaleciński, Gdańsk 2020, s. 123-133;Saint George From Greater Poland: Complexities of the Deception of Albrecht Dürer’s Engraving, in: The Reception of the Printed Image in the Fifteenth and Sixteenth Centuries. Multiplied and Modified, edited by Grażyna Jurkowlaniec and Magdalena Herman, New York – London 2021, pp. 195-212.

  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki