EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • Spis pracowników i doktorantów
  • Konrad Niemira

Konrad Niemira

mgr Konrad Niemira

koniemira@gmail.com 

https://uw.academia.edu/KonradNiemira



Ur. 1989. Studiował na IHS UW oraz na paryskiej École normale supérieure. Pod opieką prof. Andrzeja Pieńkosa przygotowuje rozprawę doktorską Honor bez egzageracji. Polska magnateria wobec paryskich wyrobów luksusowych w XVIII wieku. Interesuje się szeroko rozumianą kulturą artystyczną XVIII wieku ze szczególnym uwzględnieniem cyrkulacji dzieł sztuki oraz mobilności artystów. We współpracy z Łazienkami Królewskimi przygotowuje edycję korespondencji Marcello Bacciarellego ze Stanisławem Augustem. Zbiera materiały do książki poświęconej Jean-Pierre’owi Norblinowi.

W IHS prowadził zajęcia konwersatoryjne dotyczące kultury akademii artystycznych w epoce nowożytnej, kultury artystycznej Paryża w XVIII wieku i socjologii sztuki.


Projekty badawcze:

  • Honor bez egzageracji. Polska magnateria wobec paryskich wyrobów luksusowych 1730-1810 (Narodowe Centrum Nauki „Etiuda 7”, 2019-2020)
  • Sztuka, rynek sztuki i towarzyskość. Transfery artystyczne między Polską a Francją w XVIII wieku (Narodowe Centrum Nauki „Preludium” 2018-2020).

Stypendia:

  • Stypendium twórcze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, projekt: „Norblin. Fatum i furia”, lipiec-grudzień 2020.
  • The Burlington Magazine Scholarship for the study of French 18th Century Art; maj 2018 – maj 2019
  • Bourse du Gouvernement Français, 2016-2019

Publikacje:

z zakresu kultury XVIII wieku (wybór):

  • Piu bravo pittore che fosse in Vienna, or Marcello Bacciarelli on the Habsburg Court and in Viennese Salons, „Rocznik MNW”, 2019, nr 8 (44), s. 223-253 [w druku].
  • Your money or your life, or why did Jean-Pierre Norblin de la Gourdaine left Paris?, „Quart”, 2020, nr 2(56), s. 102-115.
  • Stanislao Augusto. Riratto del re con la matita in mano w: Intorno a Marcello Bacciarelli. Italiani nella Varsavia dei Lumi, a cura di A. Pieńkos, M. Smoliński, Varsavia 2019, s. 31-44.
  • Augustyn Mirys: nowe ustalenia i hipotezy badawcze, „Modus”, 2019, t. XIX, s. 141-160.
  • Rynek sztuki w Warszawie czasów Stanisława Augusta, „Almanach Warszawy”, 2019, t. XII, s. 11-58
  • Przyczynek do badań nad kolekcją Radziwiłłów z Nieborowa, „Quart”, 2018, nr 4, s. 3-21.
  • Augustyn Mirys et les débuts mystérieux de sa carrière en Pologne, w: Entre France et Pologne. Le cosmopolitisme des Lumieres, ed. A. Grześkowiak-Krwawicz, D. Triaire, et P. Ugniewski, Rome 2018, s. 182-195.
  • Marcello Bacciarelli w sidłach francuskiego mitu, w: Bacciarelli. Studia o malarzu królewskim, dyrektorze, nauczycielu, opiekunie sztuk, red. A. Pienkos, Warszawa 2018, s. 53-86.
  • Polityczność krajobrazu, sens architektury. O początkach Arkadii Heleny Radziwiłłowej raz jeszcze, w: Architektura w krajobrazie: harmonia – kompromis – konflikt, red. W. Kobylińska-Bunsch, Warszawa 2018, s. 75-90.

z zakresu kultury XX wieku (wybór):

  • Much Ado About Nothing? Political Contexts of „15 Polish Painers” Exhibition (MoMA, 1961), „Ikonotheka”, 2017, no. 26, s. 167-191.
  • Dobry artysta i zły marszand, albo odwrotnie. O związkach Jana Lebensteina z nowojorską Galerie Chalette, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2017, nr 4, s. 777-796.
  • Hitchcock w pułapce. Wczesna krytyka „Okna na podwórze” i figura artysty nowoczesnego, „Kwartalnik filmowy”, 2016, no. 93-94, s. 84-98.
  • Isolation/ Erasure/ Oblivion. An Artwork in Marcel Proust’s „In Search of Lost Time”, w: Politics of Erasure. Memory, Representation, Tyranny and Ethos red. A. Markowska, Wrocław 2015, s. 329-337.

Monografie popularnonaukowe:

  • K. Niemira, M. Słomska, 15 Polish Painters, Warszawa 2015, ISBN: 978-83-64871-66-5. [współautor]
  • K. Niemira, Kolekcja Jana Styczyńskiego. Studium przypadku, Warszawa 2016, ISBN 978-83-65519-19-1.

  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki