EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • Spis pracowników i doktorantów
  • Mateusz Salwa

Mateusz Salwa

dr hab. Mateusz Salwa – adiunkt w Zakładzie Estetyki Instytutu Filozofii UW; ukończył filozofię i historię sztuki na UW, główny obszar zainteresowań: nowożytna teoria sztuki, współczesna estetyka; jego badania dotyczą przede wszystkim dwóch obszarów: zagadnienia medium w sztuce, ze szczególnym uwzględnieniem mediów wizualnych, oraz estetyki środowiskowej. W badaniach nad mediami artystycznymi łączy perspektywę filozoficzną z historyczno-artystyczną.

Adres poczty elektronicznej: mateusz.salwa@uw.edu.pl

Wybór publikacji naukowych

Lorenc, I., Salwa, M., & Rychter, M. (Eds.). (2018). Między integracją i rozproszeniem. Doświadczenie estetyczne w kontekstach nowoczesności. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Andrzejewski, A., & Salwa, M. (2018). Law and TV Series. Brill Research Perspectives in Art and Law. Boston – Leiden: Brill.

Salwa, M., & Skrzeczkowski, M. (2018). Sztuka w poszukiwaniu publicznej przestrzeni dla siebie. In M. Duchowski (Ed.), Artecitya. Dla kogo sztuka w przestrzeni publicznej? (pp. 54–93). Gdańsk: CSW Łaźnia.

Salwa, M. (2016). Pejzaż cyfrowy jako metaobraz. In A. Łukaszewicz Alcaraz (Ed.), Widzialność / wizualność obrazu cyfrowego. Między fenomenologią a kulturą wizualną (pp. 58–71). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie.

Salwa, M. (2016). Trompe L’Oeil as Ironic Art. In L. H. Zirpolo (Ed.), „The Most Noble of the Senses”. Anamorphosis, Trompe-l’oeil and Other Optical Illusions in Early Modern Art (pp. 111–130). Ramsey, New Jersey: Zephyrus Scholarly Publications LLC.

Salwa, M. (2013). Illusion in Painting. An Attempt at Philosophical Interpretation. (K. Pisarek, Trans.). Frankfurt am Mein: Peter Lang (Salwa, M. (2010). Iluzja w malarstwie. Próba filozoficznej interpretacji. Kraków: Universitas)

Salwa, M. (2012). Forma i fenomen. Estetyka fenomenologiczna a interpretacja dzieł sztuki. In I. Lorenc, M. Salwa, & P. Schollenberger (Eds.), Fenomen i przedstawienie. Francuska estetyka fenomenologiczna. Założenia / zastosowania / konteksty (pp. 185–263). Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.

Salwa, M. P. (2010). Czy medium można oddać „sprawiedliwość”? In T. Załuski (Ed.), Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Akademia Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi.

Salwa, M. (2008). Czy ironię można zobaczyć? Język i przedstawienie [red.] A. Pałubicka, G. A. Dominiak (pp. 247–260). Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.

Salwa, M. (2008). Kiedy malowidło staje się obrazem? Estetyka i Krytyka, 15-16(1-2), 181–189.

Salwa, M. (2007). Camera obscura: obiektywność utracona. DAGEROTYP, (16), 5–19.

  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki