adres poczty elektronicznej: t.dziewicki@uw.edu.pl
https://orcid.org/0000-0002-8056-8995
Absolwent studiów licencjackich i magisterskich w IHS UW. Od 2017 roku doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Pod kierunkiem dr hab. Iwony Luby przygotowuje pracę doktorską poświęconą prymitywizmowi i sztuce wczesnoawangardowej. Podczas studiów magisterskich realizował studia częściowe na Georg-August-Universität Göttingen. Kierownik Działu Sztuka Dawna w DESA Unicum.
Zainteresowania:
europejska kultura artystyczna XIX i pierwszej połowy XX wieku, szczególnie sztuka polskiego i europejskiego modernizmu, ekspresjonizm niemiecki, prymitywizm, nowoczesna teoria sztuki i krytyka artystyczna; rynek sztuki
Monografie naukowe:
– Studia o Wasiliju Kandinskim i grupie Der Blaue Reiter, Warszawa-Toruń 2019, „Studia i monografie”, t. 31 (we współautorstwie z Kajetanem Gizińskim, wyd. Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, ss. 332).
Artykuły:
– The Elementary Forms and Primordial Phenomena: The Primitivism of Avant-Garde Art before 1914 // Elementare Formen und Urphänomene: Der Primitivismus der Avantgarde vor 1914, w: Rethinking Kirchner, München 2020 (wyd. Kirchner Museum Davos, Hirmer Verlag), s. 241-243 (edycja angielska i niemiecka).
– Maurycy Gottlieb odnaleziony („Autoportret w stroju polskiego szlachcica”), „Sztuka i krytyka” 2019, nr 12 (87), s. 18-22.
– Próby mazowieckiego pejzażu nowoczesnego: Chełmoński, Podkowiński, Rapacki, w: Sztuka na Mazowszu. Nowe otwarcie, pod redakcją Andrzeja Pieńkosa i Michała Wardzyńskiego, Warszawa 2019, s. 199-210.
– Totemiczny wymiar abstrakcji. Wokół narodzin malarstwa bezprzedmiotowego i „Kompozycji 5” Wassilego Kandinskiego, w: Wokół 1918 roku. Niepodległość i awangarda, red. Małgorzata Geron i Jerzy Malinowski, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” 2018, s. 163-171.
– Akt z kotem Tytusa Czyżewskiego i obrazoburcza tradycja aktu, w: Nowoczesność: bunt i tradycja. Materiały I Warszawskiego Forum Studentów Historii Sztuki, red. Marcin Lewicki, Warszawa 2017, s. 65-84.
– Intensywizm a malarstwo pejzażowe Młodej Polski. Przypadek Jana Stanisławskiego, w: IV Łódzkie Spotkanie Studentów i Doktorantów Historii Sztuki, red. nauk. Krzysztof Stefański, Błażej Ciarkowski, Alina Barczyk, Łódź 2016, „Ars et Scientia”, t. VIII, s. 61-75.
Popularyzacja:
– Sztuka Niepodległej: narodowa czy ponadnarodowa?, Sulejówek 2020, „Zeszyty do debat historycznych” (w druku; wyd. Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku).