EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • Spis pracowników i doktorantów
  • mgr Tomasz Dziewicki

mgr Tomasz Dziewicki

adres poczty elektronicznej: t.dziewicki@uw.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-8056-8995

Absolwent studiów licencjackich i magisterskich w IHS UW. Od 2017 roku doktorant w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Pod kierunkiem dr hab. Iwony Luby przygotowuje pracę doktorską poświęconą prymitywizmowi i sztuce wczesnoawangardowej. Podczas studiów magisterskich realizował studia częściowe na Georg-August-Universität Göttingen. Kierownik Działu Sztuka Dawna w DESA Unicum.


Zainteresowania:

europejska kultura artystyczna XIX i pierwszej połowy XX wieku, szczególnie sztuka polskiego i europejskiego modernizmu, ekspresjonizm niemiecki, prymitywizm, nowoczesna teoria sztuki i krytyka artystyczna; rynek sztuki


Monografie naukowe:

– Studia o Wasiliju Kandinskim i grupie Der Blaue Reiter, Warszawa-Toruń 2019, „Studia i monografie”, t. 31 (we współautorstwie z Kajetanem Gizińskim, wyd. Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, ss. 332).


Artykuły:

– The Elementary Forms and Primordial Phenomena: The Primitivism of Avant-Garde Art before 1914 // Elementare Formen und Urphänomene: Der Primitivismus der Avantgarde vor 1914, w: Rethinking Kirchner, München 2020 (wyd. Kirchner Museum Davos, Hirmer Verlag), s. 241-243 (edycja angielska i niemiecka).

– Maurycy Gottlieb odnaleziony („Autoportret w stroju polskiego szlachcica”), „Sztuka i krytyka” 2019, nr 12 (87), s. 18-22.

– Próby mazowieckiego pejzażu nowoczesnego: Chełmoński, Podkowiński, Rapacki, w: Sztuka na Mazowszu. Nowe otwarcie, pod redakcją Andrzeja Pieńkosa i Michała Wardzyńskiego, Warszawa 2019, s. 199-210.

– Totemiczny wymiar abstrakcji. Wokół narodzin malarstwa bezprzedmiotowego i „Kompozycji 5” Wassilego Kandinskiego, w: Wokół 1918 roku. Niepodległość i awangarda, red. Małgorzata Geron i Jerzy Malinowski, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” 2018, s. 163-171.

– Akt z kotem Tytusa Czyżewskiego i obrazoburcza tradycja aktu, w: Nowoczesność: bunt i tradycja. Materiały I Warszawskiego Forum Studentów Historii Sztuki, red. Marcin Lewicki, Warszawa 2017, s. 65-84.

– Intensywizm a malarstwo pejzażowe Młodej Polski. Przypadek Jana Stanisławskiego, w: IV Łódzkie Spotkanie Studentów i Doktorantów Historii Sztuki, red. nauk. Krzysztof Stefański, Błażej Ciarkowski, Alina Barczyk, Łódź 2016, „Ars et Scientia”, t. VIII, s. 61-75.


Popularyzacja:

– Sztuka Niepodległej: narodowa czy ponadnarodowa?, Sulejówek 2020, „Zeszyty do debat historycznych” (w druku; wyd. Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku).

  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki