EN
Instytut Historii Sztuki
Instytut Historii Sztuki
  • Aktualności
  • Instytut
    • O Instytucie
    • Struktura Instytutu
    • Rada naukowa
    • Działalność naukowa
      • Ikonotheka
      • Nagrody i wyróżnienia
      • Projekty badawcze realizowane przez pracowników i doktorantów Instytutu
      • Publikacje
      • Wykłady i konferencje
    • Sekretariat
    • Biblioteka
      • Regulamin
      • e-Zasoby
      • Nowości
      • Godziny otwarcia
      • Kontakt
  • Pracownicy
    • Spis pracowników i doktorantów
    • Informacje dla pracowników
    • Dyżury pracowników
  • Studia
    • Stacjonarne
      • Kalendarz akademicki
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
      • Plany zajęć
    • Niestacjonarne
      • Program studiów I stopnia
      • Program studiów II stopnia
      • Plany zajęć
      • Obsługa studiów
      • Informacje dla dyplomantów
    • Podyplomowe
    • Rada Dydaktyczna i jakość kształcenia
    • Praktyki studenckie
    • Erasmus +
    • MOST
    • Platforma Come UW
    • Platforma USOSweb
    • Komisja stypendialna
    • Koła naukowe
      • Studenckie Koło Naukowe IHS
      • Czarny Kwadrat
      • Rerum Artis
    • Samorząd Studentów
  • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacje ogólne
  • Odnośniki
  • Kontakt
  • Home
  • Spis pracowników i doktorantów
  • Weronika Kobylińska-Bunsch

Weronika Kobylińska-Bunsch

dr Weronika Kobylińska-Bunsch

Adres poczty elektronicznej:

w.kobylinska@uw.edu.pl

Dyżury oraz konsultacje będą w semestrze zimowym 2020/21 przeprowadzane za sprawą korespondencji mailowej (w.kobylinska@uw.edu.pl); w razie konieczności – indywidualnych spotkań online na platformie ZOOM w dogodnym dla studenta/tki terminie.

Sylwetka naukowa

Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i studium Związku Polskich Artystów Fotografików. Obroniła rozprawę doktorską o polskiej przed- i powojennej fotografii awangardowej, pisaną pod opieką prof. dr. hab. Andrzeja Pieńkosa. Realizowała staże w polskich (Centrum Sztuki Współczesnej, Muzeum Pałac w Wilanowie, Polska Agencja Prasowa) i zagranicznych (Bodemuseum w Berlinie) instytucjach kultury.

W projekcie badawczym dr hab. Gabrieli Świtek „Historia wystaw w Zachęcie – Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych w latach 1949–1970” realizowanego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (2014–2017) opracowywała archiwalia związane z wystawiennictwem polskiej fotografii.

Od roku akademickiego 2015/2016 prowadzi w IHS UW zajęcia dla studentów w oparciu o autorską propozycję cyklu dydaktycznego.

Koordynatorka polskiego satelicy międzynarodowej sieci badawczej Ars Graphica.

Obecnie realizuje indywidualny projekt badawczy poświęcony pismu „Stolica”, który jest finansowany w ramach stypendium m.st. Warszawy.

Zastępca redaktor naczelnej czasopisma „Dagerotyp. Studia z historii i teorii fotografii”, o którym opowiadała m.in. w Polskim Radiu.

Zainteresowania badawcze

historia fotografii, związki fotografii z innymi dziedzinami sztuki (zwłaszcza malarstwem i filmem), funkcjonowanie fotografii na współczesnym rynku aukcyjnym; nowoczesne techniki dokumentacyjne.

Najważniejsze nagrody i wyróżnienia

  • Stypendium Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (program „START” 2018)
  • Stypendium Fundacji z Brzezia Lanckorońskich (2018)
  • Stypendium Fundacji GESSEL – zwyciężczyni głównej nagrody w programie stypendialnym ±∞Zachęta (2018)
  • Stypendium twórcze z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (dziedzina: opieka nad zabytkami; 2017)

Lista publikacji (wybór)

  • Ogólnopolskie Wystawy Fotografiki w Zachęcie 1952-1962, Warszawa 2018 – autorska publikacja (więcej informacji na stronie Zachęty i Fotopolis)
  • Architektura w krajobrazie. Harmonia – kompromis – konflikt, Warszawa 2018 (tom pod redakcją naukową, spis treści: tu)
  • Capturing architecture – the poetic vision of cultural heritage in the inter-war Polish pictorial photography, w: Preventive conservation of the human environment 6. Architecture as an element of the landscape, red. L. Nebelsick et al., Warsaw 2017, s. 119–125.
  • Autoportret niemożliwy. Ciało artysty jako obszar fotograficznych poszukiwań, w: Zakłócone spojrzenie, red. Ł. Białkowski, K. Oczkowska, Kraków 2017, s. 63–74.
  • The Post-War History of Pictorialism as Exemplified by Exhibitions at the Zachęta and the Kordegarda (1953–1970), „Ikonotheka”, 2016, nr 26, s. 193–212.
  • Wizualna narracja o czasie i szybkości w luksografiach oraz rysunkach świetlnych Man Raya, w: Szybkość w kulturze, red. A. Smaga, Warszawa 2016, s. 199–
  • Utrwalić to, co niematerialne: fotografia jako (s)chronienie pamięci w polskich strategiach artystycznych XX i XXI wieku, w: Konserwacja zapobiegawcza środowiska 3. Dziedzictwo niematerialne i pamięć, red. J. Wysocki. Warszawa – Zielona Góra 2015, s. 165–172.
  • Metafizyczny niepokój w stanie czystym – o fotograficznych wizerunkach przedstawiających Stanisława Ignacego Witkiewicza, w: Wybitni – Wizualnie, red. A. Kowalska, M. Pruszkowska, J. Gładysz, Lublin 2014, s. 45–53.

Aktywny udział w konferencjach z referatem (wybór)

  • Interdisciplinary Symposium „Res Publica – Public Thing”, organizator: University Of Illinois, Chicago, 28.04.2017
  • Photographic History Research Centre Annual Conference „Diverse Migrations: Photography out of Bounds”, organizator: De Montfort University, Leicester, 19-20.06.2017
  • International Scientific Conference „Place of Memory – Protection, Conservation, Interpretation”, organizator: ICOMOS International Scientific Committee on the Interpretation and Presentation of Cultural Heritage Sites, Florencja, 8-10.03.2017
  • Third International Forum for doctoral candidates in East European art history, organizator: Lehrstuhl für Kunstgeschichte Osteuropas, Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin, 29.04.2016

Academia.edu profile: https://uw.academia.edu/WKobylinskaBunsch

English version

She holds a PhD in art history along with the diploma from the studies at the Association of Polish Art Photographers.

Her doctoral research focused on the Polish pre- and after-war avant-garde photography.

In 2015 she was invited to join the research team, which was working on the project entitled ‘History of exhibitions in Zachęta, 1949-1970’ financed by National Programme for the Development of Humanities. Simultaneously she started her carrier as a lecturer at the Institute of Art History of the University of Warsaw.

She was an active speaker on few international conferences (Berlin 2015 and 2016; Lisbon 2015; Florence 2017; Chicago 2017; Leicester 2017).

Most important scholarships:
– Scholarship financed by the Foundation for Polish Science („START” 2018)
– Scholarship financed by The De Brzezie Lanckoronski Foundation (2018)
– Scholarship financed by the Polish Minister of Culture and National Heritage (2017)

  • tel. (22) 552 04 06
  • ihs@uw.edu.pl

(c) 2015 Instytut Historii Sztuki